dc.contributor.author | Hegghaug, Jon Terje | |
dc.date.accessioned | 2023-05-25T12:42:15Z | |
dc.date.available | 2023-05-25T12:42:15Z | |
dc.date.created | 2023-03-01T10:18:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Hegghaug, Jon Terje (2023). Samhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdag. Norsk pedagogisk tidsskrift, 107(1), 51-64. | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3069022 | |
dc.description | Author's accepted manuscript | en_US |
dc.description.abstract | Rektorer opplever utfordringer i det å arbeide som faglig, pedagogisk og administrativt ansvarlig på skolen. Faglig, pedagogisk og administrativt hensyn kan fort komme i konflikt med hverandre og skape spenninger i rektors arbeid. Denne artikkelen undersøker rektorenes opplevelse av å være leder på skolen, og hvordan de kan håndtere disse spenningene. For å komme så nære rektorene som mulig er det benyttet reflektive livsverdensintervjuer. Resultater i denne artikkelen støtter tidligere resultater i nordisk forskning om at administrative oppgaver tar fokus bort fra utviklingsoppgaver og at det er spenninger mellom ulike oppgaver i rektors arbeid. For å illustrere disse spenningene er det utarbeidet en samhandlingsmodell. Denne modellen kan fungere refleksivt for økt bevissthet rundt ledelse i skolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Pedagogisk ledelse | en_US |
dc.subject | Instructional Leadership | en_US |
dc.subject | Administrasjon | en_US |
dc.subject | Administration | en_US |
dc.subject | Skoleledelse | en_US |
dc.subject | School management | en_US |
dc.subject | Rektors rolle | en_US |
dc.subject | Headteacher's Role | en_US |
dc.title | Samhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdag | en_US |
dc.title.alternative | Interaction model: Reflexiv leadership in the face of tensions in the school’s practical day to day handling | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 Universitetsforlaget AS | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.source.pagenumber | 51-64 | en_US |
dc.source.volume | 107 | en_US |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/npt.107.1.6 | |
dc.identifier.cristin | 2130379 | |
cristin.qualitycode | 1 | |