Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHekneby, Torbjørn
dc.contributor.authorPettersson, Daniel
dc.contributor.authorHammer, Roy
dc.date.accessioned2023-02-17T17:23:11Z
dc.date.available2023-02-17T17:23:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:122786175:42590048
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052118
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTrender i samfunnet påvirker nettselskapene i stor grad. Elektrifisering og det grønne skriftet gjør at behovet for å få levert mer kraft vokser i samfunnet. Kombinert med et generelt behov for oppgradering av overføringsnettet fører dette til et stort investeringsbehov for nettselskapene fremover. Måten myndighetene regulerer nettvirksomheten er også stadig under utvikling. I denne studien viser vi først til at nettselskapene må løse sine oppgaver på nye måter, og ta i bruk ny teknologi hvis de skal øke, eller opprettholde sine resultater, eller kort fortalt, de må endre seg. Formålet med studien blir derfor å utforske hvordan planlagt endring foregår i et av Norges største nettselskap, sammenlignet med en kjent modell for endringsprosesser. Det er lagt spesielt fokus på hvordan en endringsprosess bør foregå. Som utgangspunkt for den teoretiske modellen for planlagt endring er det benyttet veletablert, anerkjent og internasjonal teori. Vi har også supplert med nasjonale kilder etter behov. Studien er gjennomført som en kvalitativ enkelcasestudie der data er samlet inn gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer med sentrale informanter som er involvert i selskapets endringsprosesser. Vi finner at det er store avvik mellom hvordan det aktuelle nettselskapet faktisk jobber med planlagt endring og hvordan den teoretiske modellen tilsier at planlagt endring bør foregå. Det kan virke som at selskapet ofte velger bort systematikk for å avdekke hvilke problemet som faktisk må løses. Perspektivet til selskapet handler om resultatet organisasjonen som system leverer og ikke hvordan systemet leverer resultatet. Dette påvirker hvordan selskapet jobber med forankring og kommunikasjon, da det ofte er at det skal skje en endring som er i fokus, og ikke hvorfor endringen må skje. Studien kan gi en indikasjon for hvordan nettselskaper tilnærmer seg planlagt endring og hvilke implikasjoner avvik fra litteraturen kan føre til. Studien kan også gi noen pekepinn på hvilke justeringer selskaper kan legge til sitt arbeid med planlagt endring, dersom de kjenner seg igjen i beskrivelsen av hvordan det aktuelle nettselskapet faktisk driver med dette.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan planlegges, implementeres og institusjonaliseres planlagt endring i et nettselskap?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel