Show simple item record

dc.contributor.advisorCanrinus, Esther Tamara
dc.contributor.authorHageland, Miriam J
dc.date.accessioned2023-01-31T17:23:25Z
dc.date.available2023-01-31T17:23:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:126753447:69885002
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047526
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven utforsker fire lærlingers subjektive opplevelse av de psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet i yrket. Den tar også for seg organisatorisk sosialisering fra lærlingenes perspektiv. Masteroppgavens utgangspunkt er selvbestemmelsesteorien til Deci og Ryan (1985), som også tar for seg kognitiv evalueringsteori, organismisk integreringsteori og de psykologiske behovene. Oppgaven er ontologisk basert på konstruktivismen og epistemologisk på hermeneutikken. Datamaterialet er hentet inn gjennom semistrukturerte kvalitative forskningsintervjuer og datamaterialet ble begrepsdrevet kategorisert og tematisk analysert. Gjennom en tematisk analyse, ble det funnet frem til fire hovedtemaer som er 1) opplevelsen av valg og valgfrihet, 2) opplevelsen av mestring, 3) opplevelsen av trivsel og 4) opplevelsen av egne forventninger og andres. Temaene ses i tilknytning til de psykologiske behovene, for å besvare problemstillingen: Hvilken rolle spiller de subjektive psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet for lærlingers opplevelse i yrket? For å også besvare forskningsspørsmålene: 1) Hvilken rolle spiller opplevelsen av de psykologiske behovene for kompetanse og tilhørighet i forhold til lærlingers valg og valgfrihet? 2) Hvilken rolle spiller de psykologiske behovene for autonomi og tilhørighet i opplevelsen av lærlingenes mestring og trygghet? 3) Hvilken rolle spiller de psykologiske behovene i opplevelsen av trivsel? 4) Hvilken rolle spiller de psykologiske behovene i egne og andres forventninger? Funnene i denne studien viser til at lærlingene i stor grad opplever tilfredsstillelse av de psykologiske behovene, og at organisatorisk sosialisering har en påvirkning i sammenheng med forventninger. Konklusjonen viser at de hadde et ønske og interesse av å bli i yrket, som omhandler indre motivasjon og selvbestemmelse men at de likevel så på fremtiden som usikker. Konklusjonen viser også til at selv om de psykologiske behovene er oppfylt, så kan de likevel bare ses på avgjørende til en viss grad fordi yrket i seg selv setter noen begrensninger. Undersøkelsen viser til at lærlingene må få muligheter i yrket, som også verdsetter dem som fagarbeidere i lys av de psykologiske behovene. Abstract This master's thesis explores apprentices' subjective experiences of autonomy, competence and relatedness in the profession. It also deals with organizational socialization from the apprentices' perspective. The master's thesis is based on Deci and Ryan (1985) self-determination theory which also deals with cognitive evaluation theory, organismic integration theory and the psychological needs. The thesis is ontologically based on constructivism and epistemologically on hermeneutics. The data was obtained through semi-structured qualitative research interviews and the data was conceptually categorized and thematically analyzed. Through a thematic analysis, four main themes were found which are 1) the experience of choice and freedom of choice, 2) the experience of mastery, 3) the experience of well-being and 4) the experience of one's own expectations and others. The themes are seen in connection to the psychological needs to answer the main question in this thesis: What role do the subjective psychological needs for autonomy, competence and relatedness play for apprentices' experience in the profession? To also answer the research questions: 1) What role does the experience of the psychological needs for competence and relatedness play in relation to apprentices' choice and freedom of choice? 2) What role do the psychological needs for autonomy and relatedness play in the apprentices' experience of mastery and security? 3) What role do psychological needs play in the experience of well-being? 4) What role do psychological needs play in own and others' expectations? The findings in this study indicate that the apprentices largely experience satisfaction of their psychological needs, and organizational socialization has an impact in relation to expectations. The conclusion shows that they had a desire and interest in staying in the profession, which deals with inner motivation and self-determination, but still saw the future as uncertain. The conclusion also shows that even if the psychological needs are fulfilled, they are only crucial to a certain extent because the profession itself sets some limitations. The study shows that the apprentices must be given opportunities in the profession, which also values them as skilled workers in light of the psychological needs.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDen selvbestemte lærlingens subjektive opplevelse- på veien mot fagbrev: En kvalitativ tilnærming til lærlinger i yrkesfag sett i lys av autonomi, kompetanse, tilhørighet og forventning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record