I hvilket omfang praktiseres friluftsliv i kroppsøving
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036594Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SammendragFriluftsliv er en viktig del av livet til det norske folk. Emnet har fått en sentral plass i skolen og kan enkelt finnes i styringsdokumentene i kroppsøvingsfaget (Utdanningsdirektoratet, 2020, s. 4-8). Formålet med denne studien var å kartlegge i hvilken grad friluftsliv ble undervist i grunnskolen. Friluftsliv er et fag som kan ha mange positive effekter på elevene. De får kunnskap om hvordan ferdes trygt i naturen, fysisk aktivitet, naturopplevelser og et sosialt fellesskap (Jordet, 2017, s. 359-360). Ut fra tidligere forskning på dette område ser man tendenser til at friluftslivsundervisning nedprioriteres i skolen. Denne studien vil se på hvor stor andel av et utvalg klasser som blir eksponert for undervisning i friluftsliv i kroppsøving. Den vil også undersøke om geografiske forskjeller og årstiden man befinner seg i er relevant for eksponeringen av undervisningsformen.
Studien vil undersøke om mengden undervisning i friluftsliv kan gjenspeile den posisjonen friluftsliv har i styringsdokumentene. For å svare på denne problemstillingen er det også formulert to forskningsspørsmål; På hvilken måte har geografisk plassering betydning for mengden friluftsliv som undervises? Hvordan spiller årstidene inn på dette?
For svare på problemstillingen er det valgt å gjøre en kvantitativ studie med et tidsseriedesign. Materialet til studien er hentet fra 10.klasser i Agder og Troms og Finnmark. Til sammen ble det hentet informasjon fra 47 skoler og 109 klasser. Innsamlingsmaterialet som ble hentet fra de forskjellige klassene var ukeplaner/periodeplaner/årsplaner. Etter innsamlingen ble klassene kategorisert etter hvor mye friluftsliv de gjennomførte.
Resultatene fra studien viser at det i perioder er en nedprioritering av friluftsliv i skolen, men graden av hvor mye friluftsliv som undervises varierer utfra geografisk plassering og årstid. Skolene/klassene i Agder praktiserer betydelig mindre friluftslivsundervisning sammenliknet med skolene/klassene i Troms og Finnmark. Studien viser også til en gradvis nedgang av friluftslivsundervisning ettersom man beveger seg fra høst til vinter.
Studien kan konkludere med at den viser en periodevis nedprioritering av friluftsliv i kroppsøvingsfaget som problemstillingen ønsket å undersøke.
Nøkkelord: Friluftsliv, nedprioritering, kroppsøving, grunnskolen, kvantitativ metode, ukeplaner, klasser