Det er lettere å bare gjøre slik vi alltid gjort
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036532Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Historisk sett kan en se at kroppsøvingsfaget har utviklet seg, men det er uvisst hvilke endringer som vil skje og hvordan kroppsøvingsfaget vil se ut i fremtiden. I dag blir kroppsøvingsfaget praktisert ulikt fra skole til skole på bakgrunn av lærerens tolkningsfrihet rundt læreplanen. Med hjemmel i loven er læreplanen en forskrift, men vi har tidligere observert flere kroppsøvingslærere som ikke underviser i tråd med gjeldene læreplan. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan endringsviljen til kroppsøvingslærere kan ha betydning for utviklingen i kroppsøvingsfaget. Det ble gjennomført semistrukturerte intervju med syv ulike kroppsøvingslærere. På bakgrunn av analysearbeidet ble dataene delt inn i to hovedtemaer; “endringsvilje” og “status til faget”. Funn viser at mangel på endringsvilje kan fremkomme dersom det ikke er tydelige retningslinjer ved implementering av endringer i skolen. Det viser seg også at dersom det i fremtiden vil komme endringer i faget, ønsker kroppsøvingslærer at faget forblir slik det er i dag. I studien kommer det fram at kroppsøvingslæreres holdninger kan påvirke statusen til kroppsøvingsfaget. Ulike påvirkningsfaktorer er blant annet bruken av ordet “gym” fremfor kroppsøving og manglende praktisering av fagets hensikt. Denne studien bygger på tidligere forskning om kroppsøving og endringsvilje. Det er et ønske om at denne studien tilfører ny kunnskap for å kunne bevisstgjøre kroppsøvingslærere om at fenomenet endringsvilje kan ha betydning for utviklingen i kroppsøvingsfaget. Nøkkelord: Ansvar, endringer, fremtidsscenarioer, læreplaner, utdanning