dc.description.abstract | I denne masteroppgaven vises det empirisk belegg for en «guttekrise» ved at gutters utdannelse
blir lavere, de får farligere og dårligere betalte jobber, får dårligere helse, topper
selvmordsstatistikker, blir radikaliserte og begår kriminalitet. Denne empirien viser et svært
sammensatt problem som har blitt forsket på av Warren Farrell og John Gray som forfattet
problemet: The Boy Crisis. Flere tenkere berører problemet jeg peker på – spesielt Viktor
Frankl, en jødisk psykiater som ble sendt til tyske utryddings- og konsentrasjonsleirer under
andre verdenskrig, og utviklet i konsentrasjonsleirene sin teori om logoterapi – terapi med
meningssøken som tema. En annen dagsaktuell tenker som berører dette er Jordan Peterson,
professor i psykologi og klinisk psykolog, som holder foredrag over hele verden om mening og
livsmestring.
Disse to moderne tenkerne, som representerer to forskjellige generasjoner skal vinkles
mot den holistiske stoiske filosofien, for å se om det finnes bedre løsninger ved å søke tilbake
i tid. For å forstå den stoiske filosofien skikkelig, brukes Gadamers hermeneutiske metode for
å innstille forfatter på å forstå den stoiske posisjonen godt nok. Å gå tilbake til antikken når
oppgaven dreier seg om kjønn og identitet, slik denne oppgaven gjør, er kontroversielt på grunn
av de kontemporære stemmene som lenge har vært svært lite populære i feministiske kretser.
Likevel skiller stoisk filosofi seg ut fra samtidens filosofiske retninger, med en mye mer likestilt
tankegang igjennom deres metafysikk, kjønns- og identitetsforståelse og kosmopolitisme.
Oppgaven går først igjennom «guttekrisen», før jeg presenterer Frankl og Peterson, og
dermed stoisk filosofi som en tredelt holistisk filosofi bestående av naturfilosofi, moralfilosofi
og kunnskapsteori. Deretter presenterer jeg kjønns- og identitetsperspektivet, før jeg plasserer
det inn i et rammeverk bestående av fire kjernebegreper fra stoisk filosofi: oikos (hjemmet),
logos (meningstap), personae (roller) og officium (plikter). Ville stoikerne kalt dette en
«guttekrise»? Jeg argumenterer for at de heller ville kalt dette en «familiekrise», og at det er
hjemmet og fellesskapet som står på spill, og at løsningen ligger mellom erkjennelse, valg og
plikt | |