Hvilken erfaring har anestesisykepleieren med å oppnå tillit og gi trygghet til barn ved forberedende prosedyrer før anestesi?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021490Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Bakgrunn: Anestesisykepleiere møter barn på sykehus som er engstelige før anestetiske prosedyrer. Samarbeid med barn kan være utfordrende, og anestesisykepleieren har et ansvar for å tilrettelegge for et trygt og tillitsskapende miljø for barnet.
Formål og problemstilling: I denne studien ønsker vi å få innsikt i anestesisykepleieres erfaringer og opplevelser av hva som skaper tillit og trygghet hos barn ved forberedende prosedyrer før anestesi ved å svare på problemstillingen:
Hvilken erfaring har anestesisykepleieren med å oppnå tillit og gi trygghet til barn ved forberedende prosedyrer før anestesi?
Metode: Kvalitativ metode er benyttet. Det er gjennomført 13 semistrukturerte individualintervju fra anestesisykepleiere med variert alder og erfaringsgrunnlag. Data er samlet fra to regionalsykehus og et universitetssykehus i Norge. Systematisk tekstkondensering ble benyttet som analysemetode.
Resultater: Tre hovedtemaer beskriver anestesisykepleiernes opplevelser og erfaringer knyttet til barneanestesi.1. Anestesisykepleierne vektla klinisk erfaring og mengdetrening som nødvendig, og de mente faglig påfyll og tilrettelegging var viktig for å styrke selvtilliten.2. Godt samarbeid og rolleavklaringer bidrar til økt kvalitetssikring. Tidspresset påvirker arbeidssituasjonen negativt.3. Samhandlingen med barnet og foresatte er avgjørende for en god avledning av barnet og bidrar til å skape tillit og trygghet.
Konklusjon: Mengdetrening av barneanestesi fører til økt mestringstro. Tidspress og forventninger til høy produksjon kan ha negativ påvirkning i relasjonsskapning til barnet. Gode forberedelser og godt teamarbeid betyr mye for anestesisykepleierens selvtillit, som øker pasientsikkerheten. Tilnærmingsmåte og bruk av avledning til barn vil være alder og situasjonsbetinget.
Nøkkelord: Anestesisykepleier, preoperativ stress, anestesi, barn, avledning, pasientsikkerhet