Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVelibor Kovac, Bobo
dc.contributor.authorTorkelsen, Kristine
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:48Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109999298:22645962
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020463
dc.description.abstractBarn med sammensatte behov trenger bistand fra ulike tjenester for å gi best mulig hjelp. Ettersom kunnskapen i dagens samfunn i stor grad er fragmenter og spesialisert, vil det være behov for tverretatlig samarbeid. Gjennom tverretatlig samarbeid kan en bidra til å gi barn et godt og helhetlig tilbud. Dette forutsetter at de ulike etatene klarer og samarbeide, for å fremme barnets beste. Statped og barnevernet et to viktige etater som i noen sammenhenger samarbeider tverretatlig. Denne studien har som mål å bidra med innsikt i hvordan de ansatte i Statped opplever samarbeidet med barnevernet, samt å belyse de ulike sidene ved det tverretatlige samarbeidet. Problemstillingen er derfor følgende: Hvordan opplever ansatte i Statped samarbeidet med barnevernet? Studien er kvalitativ, og det er benyttet et semistrukturert intervju for å innhente data. Utvalget består at fem ansatte i fra ulike Statped lokasjoner i landet. Utvalgskriteriet var at deltakerne var ansatt i Statped og hadde erfaringer med å samarbeide med barnevernet. Tilnærmingen til studien er utforskende. Studien fokuserer på ulike faktorer som påvirker samarbeidet mellom Statped og barnevernet, og gjennom analysen fremkom følgende hovedkategorier som essensielle for samarbeidet: kommunikasjon, profesjon og tillit. Funnene vil bli drøftet opp mot teori og tidligere forskning. Resultatene fra studien indikerer at god kommunikasjon i det tverretatlige samarbeidet er essensielt. Dersom informasjonsflyten i samarbeidet fungerer påvirker dette samarbeid i positiv forstand. Imidlertid fremkommer det utfordringer knyttet til dette, som eksempelvis at samarbeidet i liten grad er standardisert. Videre tyder funnene på at ulike profesjoner på den ene siden er en styrke for samarbeidet, da det bidrar til ulike innfallsvinkler og et helhetlig samarbeid rundt barnet. På den andre siden er ulike profesjonene også kjernen til utfordringer, som gjelder ulike innfallsvinkler, tiltak og i noen tilfeller rollekonflikt. Tillit var et funn som fremkom induktivt i analysen, men som tolkes som meningsfullt for samarbeidet. Avsluttende indikerer funnene at kommunikasjon, profesjon og tillit er tre viktige faktorer som påvirker til et godt samarbeid, men at utfordringer knyttet til disse også eksisterer. Samtidig påvirker disse tre faktorene hverandre, og kan ansees som spekter av samme begrep. Imidlertid vil disse faktorene til slutt påvirke prinsippet om barnets beste. Empirien i denne studien stemmer overens med mye av tidligere forskning som gjelder tverretatlig samarbeid.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTverretatlig samarbeid med fokus på barnest beste: En kvalitativ studie om hvordan ansatte i Statped opplever samarbeid med barnevernet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel