Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEndresen- Maharaj, Kristin
dc.contributor.authorBlikshavn, Sunniva
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:33Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109997043:22647834
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020444
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHovedtema for denne mastergradavhandlingen er omorganisering i PP-tjenesten (PPT) og arbeidsmotivasjon. Formålet med studien er å oppnå kunnskap om individuelle erfaringer fra ansatte i PP-tjenesten Sør, som har stått midt opp i store omveltninger som følge av kommunesammenslåingen i Sør. Ønsket er å få innsikt i de ansattes erfaringer med omorganiseringen, i tillegg til å øke kunnskapen rundt ansattes opplevelser av hva slike endringer gjør med tjenestens arbeid og de ansattes arbeidsmotivasjon. Sett i sammenheng med formålet ligger følgende problemstilling til grunn: Hvordan har omorganiseringen i PP-tjenesten Sør påvirket de ansattes arbeid og deres arbeidsmotivasjon? For å belyse problemstillingen er det benyttet kvalitativ metode, og gjennomført tre intervjuer med ansatte i PPT Sør. Funnene fra datamaterialet drøftes med utgangspunkt i Kuvaas og Dysviks teori om arbeidsmotivasjon, og Lewins 3-trinnsmodell som omhandler organisasjonsendring. Funnene som reflekteres over er faktorer som kan knyttes til motivasjonsforhold. Først og fremst reflekteres det over omorganiseringen som blir beskrevet som kritikkverdig. I tillegg drøftes det i hvilken grad de ansatte opplevde medvirkning, informasjon og kommunikasjon før og under prosessen. Videre reflekteres det også over hvordan omorganiseringen har påvirket PP-tjenestens ledelse. Dette drøftes med utgangspunkt i at ledelse er et viktig begrep ved en omorganisering. I tillegg reflekteres det over hvordan omorganiseringen har påvirket PP-tjenestens arbeid. Til slutt drøftes hva som motiverer ansatte i PP-tjenesten, i tillegg til endringer som har skjedd i motivasjonen som følge av omorganiseringen. Alle faktorene drøftes med utgangspunkt i hvilken innvirkning de kan få på de ansattes motivasjon. Overordnede funn indikerer at tjenesten har vært gjennom store endringer som har skapt negative opplevelser hos de ansatte. I tillegg indikerer funnene at arbeidsmengden til PP-tjenesten Sør er nokså det samme, samtidig indikerer funn overflod av arbeid. Imidlertid har det oppstått endringer i arbeidsforholdene som følge av omorganiseringen. Videre viser funnene at omorganiseringen av tjenesten har hatt en tydelig negativ påvirkning på medarbeidernes motivasjon.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleOmorganisering i PP-tjenesten og arbeidsmotivasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel