Maktens mangler: En kvalitativ studie av pasientforløp under samhandlingsreformen belyst gjennom erfaringene fra sykepleiere i primærhelsetjenesten
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Samhandlingsreformen har ført til økt fokus på gode, helhetlige pasientforløp og forsterket behovet for samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjenesten. Primærhelsetjenesten har fått økte ansvarsområder og arbeidsoppgaver. Forskningen viser behov for å forbedre samhandling mellom helsetjenestens aktører.
Hensikt og problemstilling: Belysning av samhandlingsreformen og effekten den har hatt på pasientforløp, økt kunnskap og forståelse for reell funksjon omkring pasientforløp og identifisering av faktorer som forbedrer samhandling. Problemstillingen er «Hvordan erfarer sykepleiere i primærhelsetjenesten at dagens pasientforløp fungerer, sett ut ifra samhandlingsreformen?».
Metode: Datasamling gjennom kvalitative individuelle forskningsintervjuer med seks sykepleiere fra primærhelsetjenesten. Informantene kommer fra ulike kommuner og arbeider i hjemmesykepleie og/eller korttidsavdelinger. Intervjuene ble analysert gjennom kvalitativ innholdsanalyse og resulterte i tre kategorier og ett tema.
Resultater: Helsevesenet preges av skjevfordelt maktbalanse på flere plan. God kommunikasjon i helsevesenet er avgjørende for gode pasientforløp, men strukturelle aspekter påvirker også samhandlingsreformens funksjon i praksis. Kontroll viser seg som en maktgivende ressurs i form av spesialisthelsetjenesten som maktoverhode, pasienters autonomi og sykepleieres makt over pasienter.
Konklusjon: Pasientforløp har forbedringspotensial og dette tilknyttes i stor grad forhold ved samhandling som kan utjevne maktbalansen. Spesialisthelsetjenesten oppleves som maktoverhodet på tross av at primærhelsetjenestens arbeids- og ansvarsområder øker. Kommunikasjonens kvalitet påvirker kvaliteten ved samhandling og ultimat sett pasientforløpene. Ressursmangel, nedprioritering av psykisk helse og en presset sykepleieprofesjonsutøvelsen medfører avmakt og forverrer ivaretakelsen av gode, helhetlige pasientforløp.
Nøkkelord: Samhandlingsreformen, Pasientforløp, Primærhelsetjeneste, Kvalitativ forskning, Maktbalanse, Kommunikasjon, Samhandling