Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMartinez, Santiago Gil
dc.contributor.advisorJohnsen, Hege Mari
dc.contributor.authorLeland, Lene
dc.contributor.authorOlsen, Therese Cecilie
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:107893329:2398117
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020411
dc.description.abstractDen 12. mars 2020 innførte Norge de mest inngripende tiltakene man har sett i fredstid for å beskytte befolkningen mot koronaviruset. Dette medførte at fysisk oppmøte hos fastlegen ikke var like tilgjengelig for innbyggerne. Regjeringen satte også inn en rekke tiltak for å opprettholde et forsvarlig helsetilbud. Et av disse tiltakene var at fastlegene burde tilby videokonsultasjon til sine pasienter. Denne studiens formål er å undersøke fastlegepasienters erfaringer med videokonsultasjon og om intensjonen om bruk av videokonsultasjoner har endret seg på bakgrunn av koronapandemien. Studien har et kvantitativt design med nettbasert spørreskjema utformet ved hjelp av Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT 2). Spørreundersøkelsen ble delt via sosiale medier og fikk 28 respondenter. Utvalget var fastlegepasienter i Norge som hadde benyttet seg av videokonsultasjon i møte med sin fastlege. Resultatene i studien gir en indikasjon på at mange fastlegepasienter har hatt positive erfaringer ved bruk av videokonsultasjoner og ønsker derfor å fortsette bruken i fremtiden. Majoriteten opplevde å få den hjelpen de trengte, bli sett, hørt og forstått, hadde en god opplevelse og fikk oppfylt sine forventninger til videokonsultasjonen. De fleste hadde også tatt i bruk videokonsultasjoner for første gang under koronapandemien. 75% av respondentene ville fortsatt benyttet videokonsultasjon dersom koronapandemien var over. Studien finner også en positiv sammenheng mellom spart tid og/eller kostnader og videre bruk av videokonsultasjon. Hele 93% opplevde at de sparte tid og/eller kostnader. Dette kan gi en antydning på at intensjonen om bruk har endret seg, fastlegepasienter ser nytteverdien av videokonsultasjoner i møte med sin fastlege. Denne studien sett i lys av annen forskning konkluderer med at økt bruk av videokonsultasjoner og gode brukeropplevelser fører til videre bruk av videokonsultasjoner hos fastlegepasienter i fremtiden. Nøkkelord: Videokonsultasjon, E-konsultasjon, Fastlegepasienter, Erfaringer, Brukererfaringer.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan erfarer fastlegepasienter bruk av videokonsultasjon og har intensjonen om bruk endret seg på bakgrunn av koronapandemien?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel