Show simple item record

dc.contributor.advisorRaen, Kristina Markussen
dc.contributor.advisorErfjord, Ingvald
dc.contributor.authorFjeldly, Inger Lise Evju
dc.date.accessioned2022-09-21T16:23:52Z
dc.date.available2022-09-21T16:23:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:108222816:51172751
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020321
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tema for denne masteroppgaven er kommunikasjon i matematikk. Den nye læreplanen i faget vektlegger i større grad resonnering, argumentasjon og utforsking enn tidligere. Faget skal bidra til at elevene utvikler evne til å jobbe selvstendig samtidig som de skal kunne samarbeide med andre gjennom utforsking og problemløsing. Når elevene lærer å uttrykke forståelse vil de gradvis ta en aktiv rolle i deres egen utvikling og læring. Formålet med studien er å undersøke ungdomsskoleelevers arbeid med lukkede algebraiske oppgaver. For å få et innblikk i dette har jeg arbeidet etter følgende forskningsspørsmål: Hva kjennetegner arbeidet til elever som løser lukkede algebraiske oppgaver med ulike kognitive krav? Jeg vil forsøke å finne svar på forskningsspørsmålet ved hjelp av observasjon og lydopptak av elever som arbeider gruppevis med matematikkoppgaver med ulike kognitive krav. Jeg analyserer elevenes samtaler og besvarelser og diskuterer disse i lys av aktuell teori og tidligere forskning. Teori som er valgt ut omfatter målrettede samtaler, matematiske resonnement, alternativer til tradisjonell undervisning, matematisk diskurs og kognitive krav i matematikkoppgaver. For å undersøke dette vil jeg i denne studien se på undervisning gjennom et sosiokulturelt læringssyn der læring skjer i samhandling med andre. Studien er en kvalitativ kasusstudie og studiens utvalg er elever på 10. trinn. Min forskning viser at den matematiske diskusjonen i oppgaver med lave kognitive krav gjerne blir preget av prosedyrer og imiterende resonnement. Likevel viser studien at dersom elevene støter på utfordringer knyttet til disse oppgavene, løftes det kognitive nivået i diskusjonen. Oppgaver som stiller høyere kognitive krav, viser tydeligere tegn hos elevene til kreativt resonnement og tegn til å utføre matematisk diskurs. Elevene viser også større grad av kritisk tenkning i disse oppgavene.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKommunikasjon i matematikk: En kasusstudie om ungdomsskoleelevers arbeid med lukkede algebraiske oppgaver
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record