Generalisering i geometri med Python
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3020316Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne studien ble åtte niendetrinnelevers generaliseringsarbeid undersøkt gjennom oppgavebaserte intervjuer. Oppgavene bestod av å skrive programmer som tegnet rettvinklede trekanter med Python. Hensikten med studien var å undersøke elevenes handlinger i programmeringsarbeid med utgangspunkt i problemstillingen:Hvordan kommer elevenes generaliseringsarbeid i geometri til uttrykk i en programmeringskontekst?Med induktiv metode ble elevarbeidet kategorisert i fire prosesser; skrive kode, testing, isolere delproblem og ide/hypotese. Kategoriene viste et mønster av sekvenser som delte elevenes handlinger inn i tre ulike faser; en rutinefase som bygget på tidligere programmeringserfaringer, en utviklingsfase preget av sammenlikning og utforsking av matematiske objekter og en avslutningsfase preget av gjentakende testing for å bekrefte at koden fungerte med ulike input-verdier. Med utgangspunkt i Ellis, Tillema, Lockwood & Moore (2017) sin kategorisering av generaliseringsarbeid som Relating, Forming og Extending kom det frem at elevene i rutinefasen handlet på bakgrunn av programmeringsrutiner beskrevet med den interkontekstuelle kategorien Relating. Arbeidet skiftet til intrakontekstuelle Forming-handlinger etter at programmets testmuligheter ble utnyttet i utviklingsfasen. Programmets muligheter til å representere koden som figur og at koden var inndelt i kodelinjer støttet underkategoriene av Forming; Relating objects og Searching relationship. Extending-handlinger ble gjort både med, men også uten direkte bruk av programmeringsverktøyet. I programmet måtte ideer uttrykkes gjennom koden, mens elevene utenfor programmeringsverktøyet handlet mer fleksibelt. Kravet til å uttrykke ideer gjennom koderepresentasjoner begrenset arbeidet, men styrte samtidig mot formelle uttrykk for det generelle. Kombinasjonen av å arbeide med og uten programmeringsverktøyet så ut til å opprettholde progresjon der arbeidet uten var preget av fleksibel utforsking av ideer og matematiske sammenhenger, mens arbeid med programmeringsverktøyet ga muligheter til å teste og evaluere ideene og undersøke formelle uttrykk for slike.