Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEikås, Justine
dc.date.accessioned2015-09-22T07:03:37Z
dc.date.available2015-09-22T07:03:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300993
dc.descriptionMasteroppgave kunstfag- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen undersøker det sammensatte feltet feministisk samtidskunst. Den forholder seg til to overordnede begreper; kvinneidentitet og forbrukerkultur og diskuterer spenningsfeltet mellom dem i analyser av tre feministiske kunstverk, og i samfunnet for øvrig. Analysene gjøres av verk hentet fra den feministiske samleutstillingen ‘The Beginning is Always Today’ som Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) satte opp i slutten av 2013 i forbindelse med 100 års jubileet for stemmerett for kvinner i Norge. De tre verkene avhandlingens analysedel bygges på er ‘A Look of Love’ (1996, Dorthe Jelstrup), ‘Street Haunting’ (2010, Nanna Debois Buhl) og ‘The 100 Most Watched’ (1998/2013, Katya Sander). I tillegg til kvinneidentiteten og forbrukerkulturen, gir avhandlingen et innblikk i feminisme og feministisk kunst, samt fenomenologien, ved teoretikerne Martin Heidegger og Maurice Marleau-Ponty. Analysedelen bygges på Erwin Panofskys modell for billedanalyse. Fenomenologien brukes som metodisk inngang i analysene av de tre feministiske samtidskunstverkene for å tilføre dem en erfaringsdimensjon som Erwin Panofskys tredelte billedanalyse ikke kan. Analysene forholder seg til samtidskunstens forutsetninger, og tar utgangspunkt i min egen feministiske kunstnerpraksis. Jeg har derfor valgt å kalle analysene Panofsky-inspirerte. Utgangspunktet i egen kunstpraksis gjør også avhandlingen forskjellig fra en tradisjonell kunsthistorisk fremgangsmåte, ved at jeg har latt min egen tematikk, som jeg ellers undersøker visuelt, være førende for valg av teori og drøfting. Avhandlingen forholder seg altså til kjønnsdiskursen gjennom en rekke begreper, og tolker begrepene og kunstdiskursen for å lese verkenes intensjon og virkningsområde innenfor det feministiske samtidskunstfeltet fra ståstedet til en ung kvinnelig kunstner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationKF 500
dc.titlePhenomenal Woman En fenomenologisk undersøkelse av spenningsfeltet mellom kvinneidentitet og forbrukerkultur i utvalgte feministiske samtidskunstverk.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::History of art: 120::Painting, drawing, graphics: 122nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Women's and gender studies: 370nb_NO
dc.source.pagenumber108 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel