Rådgiverrollen på ungdomsskolen En kvalitativ undersøkelse av rådgiver og ungdommers opplevelser og erfaringer med frafall, rådgivning, mestring, motivasjon og samarbeid
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300661Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prosjektets bakgrunn: Tidligere forskning har sett på hvordan forebygge mot frafall på
videregående og tiltak og tilbud som skal settes inn der, men lite hvordan det jobbes
forebyggende på ungdomsskolen. I tillegg finnes det lite informasjon på hvordan forebygge
motivasjonssvikt.
Hensikt og problemstilling: Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan
rådgiver på ungdomsskolen jobber som utdannings- og yrkesrådgiver i forhold til overføring
av informasjon om videregående og forebygge frafall. I tillegg ser jeg på hvordan ungdommer
som ikke har fullført videregående opplevde rådgiver på ungdomsskolen med tanke på
informasjon og forebygging. Temaer jeg har valgt å trekke frem er mestring, motivasjon,
samarbeid og frafall. Problemstillingen er: Hvordan arbeider rådgiver på ungdomsskolen med
utdannings- og yrkesrådgivning mot videregående skole for elever som er i faresonen for å
droppe ut av skolen. Hvordan opplevde ungdom dette tilbudet?
Utvalg og metode: 7 intervjuer ble utført med 3 rådgivere og 4 ungdommer, intervjuet
informantene hver for seg. Jeg tok i bruk kvalitativ forskningsintervju som metode og
fenomenologi som tilnærming da jeg var ute etter opplevelser og erfaringer fra hver enkel
informant.
Resultater: Studien viser at det er mange oppgaver en rådgiver skal gjennom fra august til
juni. Fem temaer beskriver hovedfunnene i studien: Rådgiverrollen, arbeidsoppgaver og bruk
av tester, karrierveiledning og faget utdanningsvalg, tiltak og tilbud til elever i faresonen,
mestring og motivasjon, utfordringer og forbedringer.
Avslutning: Funn fra denne undersøkelsen viser at rådgiver har mange krevende
arbeidsoppgaver som opptar mye tid. Mye av tiden går til å informere og hjelpe elevene i 10.
klasse. Fokuset bør også rettes mot 8. og 9. trinn. Hvis informasjon om videregående
opplæring starter allerede første året på ungdomsskolen, kan elevene får bedre tid til å fordøye
og tenke seg nøye gjennom hvilke utdanningsprogram en skal velge. Det er mulig det kan
forebygge feilvalg og frafall. Bedre opplysninger om tiltak og tilbud på hver enkel skole, kan
også gjøre at elever tar kontakt før de dropper ut. Rådgivning bør fange opp elever som har
behov for veiledning, i tillegg til å veilede elever som ønsker det.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015