Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMenning, Soern F.
dc.contributor.authorTriseth, Bente
dc.date.accessioned2022-07-13T16:23:09Z
dc.date.available2022-07-13T16:23:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110000323:28969646
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005157
dc.description.abstractLivsmestring er et politisk dagsaktuelt tema innenfor skolesektoren og barnehagefeltet i Norge. De senere årene er det blitt forsket og skrevet artikler, bøker og dokumenter om hva dette begrepet innebærer, men hva er egentlig livsmestring for barn i barnehagealder? Hvor kommer livsmestringsbegrepet fra? Hvordan jobber barnehagelærere i Kristiansand med utgangspunkt i dette begrepet? Dette ønsker jeg å finne ut mer om. I denne oppgaven skal jeg sette livsmestringsbegrepet under lupen og se det i perspektiv fra internasjonalt til nasjonalt nivå, for så å ta det videre til kommunalt og lokalt nivå. Jeg skal vise til hvilken forskning som er lagt til grunn for at politikerne i Norge skal ta stilling til dette begrepet, samt hvilke politiske føringer i Norge som har satt livsmestring på den politiske dagsordenen i 2022. For å finne svar på dette skal jeg se på eksisterende stortingsmeldinger og andre styringsdokumenter fra regjeringen, samt Rammeplan for barnehagen. Jeg vil undersøke hvordan livsmestringsbegrepet kommer til uttrykk i disse planene og i relevant faglitteratur og et par sentrale teorier. Dette er en institusjonell etnografisk studie. Den kombineres av et fokusgruppeintervju og dokumentanalyser for å få en dypere forståelse av begrepet livsmestring og hva det innebærer for den pedagogiske praksisen til barnehagelærere i Kristiansand kommune.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLivsmestringsbegrepet møter barnehagefeltet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel