Miljøhumaniora, økokritikk og utdanning for bærekraftig utvikling i norskfaget.
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2990982Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hennig, R. (2021). Miljøhumaniora, økokritikk og utdanning for bærekraftig utvikling i norskfaget. I M. Axelsson & B. Bredesen Opset (Red.), Fortellinger om bærekraftig utvikling (s. 13-38). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215050089-2021-01Sammendrag
Fagfornyelsen integrerer det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling også i læreplanen for norskfaget. Dermed understrekes språkets og litteraturens betydning for bærekraftdidaktikken. Dette kapitlet gir derfor en introduksjon til miljøhumanistisk og særlig økokritisk forskning om sammenhengen mellom språk, litteratur og bærekraft, for å deretter diskutere hvordan utdanning for bærekraftig utvikling kan bli en del av litteraturundervisningen i norskfaget.