Bruk av innovative styringssystemer. Topplederes kjennetegn og valg av innovative styringssystemer i norske hoteller.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298317Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Interessen for innovative styringssystemer har økt som et resultat av både sterkere
konkurranse og teknologisk utvikling i markedet. For å tilpasse seg til det nye
markedet, har mange organisasjoner tatt i bruk de nye styringssystemene som
balansert målstyring, aktivitets basert kalkyle og Beyond Budgeting for å nevne noen.
Det er også organisasjoner som fortsatt ikke bruker innovative styringssystemer.
I dette studiet har vi analysert hvorfor noen organisasjoner tar i bruk innovative
styringssystemer, mens andre ikke gjør det. Studiet ser på topplederes kjennetegn og
betingende variabler (strategi og historisk resultat), som er en årsak for bruk av
innovative styringssystemer. Det ble lagt til grunn ni forskjellige innovative
styringssystemer. Informasjonen om topplederes bruk av de ni innovative
styringssystemer ble hentet inn ved bruk av spørreundersøkelse som ble sendt på
epost.
Resultatene viste at innovative styringssystemer ble brukt i noen grad av forskjellige
hoteller. Verktøyet som ble brukt mest var totalkvalitetsledelse, mens ikke-finansielle
målstyring var det verktøyet som ble brukt minst blant hotellene. Det ble utført
faktoranalyse av de ni innovative verktøy, hvor vi fikk fire forskjellige faktorer kalt:
MCS1, MCS2, MCS3 og BB. MCS3 som bestod av BSC og target costing, ble fjernet
i analysedelen fordi det var ikke reliabel nok. ABC ble også fjernet fordi det hadde
sterk ladning både på MCS3 og BB, noe som ikke er ønsket.
Hypotesetestingen viser at topplederes kjennetegn, strategi og historisk resultat er
viktige faktorer for å forklare bruk av innovative styringsverktøy. Noen hypoteser er
støttet under faktorene, mens andre er ikke det. Det viser at utforming av faktorer
påvirker våre resultater. Det er også vist at topplederes kjennetegn forsterker effekten
av strategi og historisk resultat på bruk av innovative styringsverktøy. Noe som
danner interaksjonseffekt.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015