Implementering av Digital Tjenesteinnovasjon : En multiple-casestudie av den norske banksektoren
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2826839Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Dahle, K. (2021) Implementering av Digital Tjenesteinnovasjon : En multiple-casestudie av den norske banksektoren (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Den norske banksektoren i en lang periode være gjennom en digital reise. I dagens samfunn eksisterer det en del finansielle tjenester, som bankkort, nettbank og mobilbank. En økning i ny digital teknologi gjør at Norges sine banker (og andre organisasjoner) kan utvikler og implementere digitale tjenesteinnovasjoner med høy fart. Men hva er en digital tjeneste innovasjon? Hva vil det si å implementer dem? Dette er spørsmål det er vanskelig å finne svar på i faglitteraturen. Med dette som bakgrunn er denne masteroppgavens overordnede tema, hva digital tjenesteinnovasjon er, og hvordan implementeres den i den norske banksektoren. Carlsborg et al. (2014) viser til hvordan forskning på tjenesteinnovasjon har utviklet seg med årene. Utfordringen med implementering av digital tjenesteinnovasjon er at det ikke eksisterer noen teoretisk rammeverk for hvordan man gjør det. Den mest refererte modellen er Klein & Sorra (1996). Dersom forskningen om tjenesteinnovasjoner har utviklet seg, er det naturlig å anta at implementeringsprosesser har endret seg siden 1996. Ikke minst fordi digital teknologi har endret på hvordan vi ser på innovasjon. Masteroppgavens formål er dermed å undersøke hvordan utvalgte bedrifter i den norske banksektoren går frem når de arbeider med implementering av digital tjenesteinnovasjon. For å prøve å bevare disse spørsmålene, vil denne masteroppgaven forsøke å svare på følgende problemstilling: Hvordan organiserer bedrifter i den norske banksektoren seg, når de skal implementere digitale tjenesteinnovasjoner»?
Beskrivelse
Master's thesis in Innovation and knowledge development (ME513)