dc.contributor.author | Hagberg, Kristian | |
dc.contributor.author | Kimerud, Mikael | |
dc.date.accessioned | 2021-10-25T13:24:51Z | |
dc.date.available | 2021-10-25T13:24:51Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Hagberg, K. & Kimerud, M. (2021) Datadrevet beslutningstaking og verdiskapning i kollektivtrafikken (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2825442 | |
dc.description | Master's thesis in Information systems (IS501) | en_US |
dc.description.abstract | Nye teknologiske nyvinninger medfører stigende forventninger blant befolkningen i forhold til digitale tjenester som tilbys. For kollektivtrafikken er det derfor viktig at de tar i bruk alle virkemidlene de har for å være relevante og den foretrukne formen for transportering. Da er et sterkt kundefokus viktig. Det å bli mer datadrevet kan bidra til at kollektivtrafikken tilbyr enklere og mer effektive reiser for befolkningen, samt bidra til et mer bærekraftig samfunn. Samferdselsdepartementet la ut i mars 2021 sin nasjonale transportplan, hvor fem delmål var i fokus. Disse er (1) mer for pengene, (2) effektiv bruk av ny teknologi, (3) bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål, (4) nullvisjon for drepte og hardt skadde, og (5) enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet. Det ble undersøkt hvordan datadrevet beslutningstaking bidro til å oppnå disse ulike delmålene. Det ble gjort gjennom en kvalitativ studie, der semi-strukturerte intervjuer med aktører innen kollektivtrafikken og rapportanalyser blir brukt som datainnsamlingsmetoder. Trieu (2017) sitt rammeverk for hvordan business intelligence (BI) skaper verdi var den analytiske linsen brukt i masteroppgaven. Det ble sett på hvilket av stegene i rammeverket, konverteringsprosessen, bruksprosessen eller konkurranseprosessen, aktørene innen kollektivtrafikken hadde størst forbedringspotensialet når det kom til datadrevet beslutningstaking. I tillegg ble det undersøkt hvilke ferdigheter som er nødvendige for aktørene å forbedre under hvert av disse stegene, slik at de kan utnytte fordelene ved datadrevet beslutningstaking og sikre verdiskapning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Agder | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | IS501 | en_US |
dc.title | Datadrevet beslutningstaking og verdiskapning i kollektivtrafikken | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Kristian Hagberg, Mikael Kimerud | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.source.pagenumber | 52 | en_US |