Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLyngroth, Lars Olav
dc.contributor.authorGjerde, Tomas Grindheim
dc.date.accessioned2021-10-25T13:16:32Z
dc.date.available2021-10-25T13:16:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLyngroth, L.O. & Gjerde, T.G. (2021) Implementeringsprosessen av 1:1-dekning med digitale enheter : En casestudie av digitalisering i norske skoler (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2825436
dc.descriptionMaster's thesis in Information systems (IS501)en_US
dc.description.abstractStørre satsing på digitale enheter i skoleverket, har gjort implementering av 1:1-dekning utbredt i Norge. Fagfornyelsen [LK20] legger grunnlaget for det som kan bli en stor endring i undervisningens praksis. Konsepter som “Å lære å lære” skal gjøre elever mer reflektert rundt egen læring. Resultatene viser at forankring i ledelse spiller en svært sentral rolle i hvordan implementeringen foregår. Eierskapet kommunen tar til prosjektet har også stor påvirkning på visjonen og ambisjonsnivået, og endringsagenter er sentrale i denne prosessen. Deres hovedområde innebærer rollen som bindeledd mellom det pedagogiske og IKT, og skal hjelpe å lede visjonen inn i organisasjonens kultur. Skoleverket står ovenfor et veiskille, der det på nasjonalt nivå arbeides mot et skifte i det pedagogiske paradigme, som en følge av et digitalt løft. Målet er å endre dynamikken i klasserommet fra lærerstyrt-til elevsentrert undervisning, der læreren får en mer veiledende rolle. Litteraturen trekker frem flere utfordringer ved implementeringen av 1:1 dekning i skoler, hvor et flertall er relatert til ledelsen. Det er derfor hensiktsmessig å se på dette gjennom et endringsledelses perspektiv. Ved å gjennomføre en casestudie, 13 semistrukturerte intervjuer fordelt på tre kommuner, ønsket vi å besvare følgende spørsmål: “Hvordan går norske kommuner frem for å implementere ny teknologi i skolen?”.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectIS501en_US
dc.titleImplementeringsprosessen av 1:1-dekning med digitale enheter : En casestudie av digitalisering i norske skoleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2021 Lars Olav Lyngroth, Tomas Gringheim Gjerdeen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.source.pagenumber60en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal