Norske allmennaksjeselskapers tilfredshet og lojalitet til deres revisjonspartner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2786637Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nyborg, M.K. (2021) Norske allmennaksjeselskapers tilfredshet og lojalitet til deres revisjonspartner (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Tilfredshet i revisjonsbransjen har blitt nøye studert. Likevel er det en mangel på litteratur som studerer tilfredshet med selve revisjonspartnerne. Denne undersøkelsen ønsker å fylle dette gapet ved å studere norske allmennaksjeselskapers tilfredshet og lojalitet til deres oppdragsansvarlige revisjonspartner. For å besvare dette ble alle norske allmennaksjeselskap kontaktet, hvorav27% sa seg villig til å besvare et digitalt spørreskjema. Spørreskjemaets påstander ble utviklet etter en grundiggjennomgang av tidligere forskning. En faktoranalyse ble gjennomført for å bekrefte at påstandene målte det de var ment å måle, de ble benyttet i to separate regresjonsanalyser. Regresjonsanalysene fant at tillit og empati har en positiv effekt på både tilfredshet og lojalitet. I tillegg blir tilfredshet positivt påvirket av tilgjengelighet og negativt påvirket av at respondenten tidligere har jobbet i et annet revisjonsselskap. En rekke andre variabler ble undersøkt, men for følgende variabler ble det ikke funnet en signifikant effekt på hverken tilfredshet eller lojalitet: Revisors pliktoppfyllelse, tjenestetid, respondentens tittel, resultatet av uenigheter, hvor konservativt partner tolker regnskapsreglene, og respondentens bruk av andre tjenester enn revisjon. Lojalitetsregresjonen fant at bruk av andre tjenester var svært nært signifikant, men falt så vidt utenfor undersøkelsens fastsatte signifikansnivå.
Beskrivelse
Master's thesis in Accounting and auditing (BE508)