Innovating examinations in teacher education
Original version
Adalberon, E. Y. H. (2021). Innovating examinations in teacher education [PhD. thesis]. University of Agder.Abstract
Lærerutdanning er en av de mest betydningsfulle utdanningene i verden. Det legges mye ressurser i utvikling og innovasjon for at denne skal fungere best mulig, både nasjonalt og internasjonalt. Likevel er det noen tilbakevendende dilemmaer som dukker opp i en akademisert utdanning av lærere, og særlig forholdet mellom teori og praksis blir fremhevet som et vanskelig område. Alle elementer i utdanningen må derfor bidra til bygge en enhetlig og meningsfull utdanning for lærerstudenter.
Denne avhandlingen tar utgangspunkt i et konkret eksempel hvor innovasjon av lærerutdanningen er i sentrum, og fokuset er rettet mot en ny eksamensform som ble introdusert ved Universitetet i Oslo rundt 2013. Eksamensformen ble utformet for å bedre mulighetene for integrasjon av praksis og teori i vurderingsformene, og det ble benyttet video-opptak av undervisning som metode. Det digitale formatet representerer en ny måte å tenke eksamen på, og er følgelig et interessant objekt som illustrerer mulige tilnærminger til innovasjon.
Interessen i studien er å finne ut hvordan de ulike aktørene som lærerstudenter og ansatte responderte på den nye utfordringen, og hvordan deres responser står i forhold til den uttalte ambisjonen om et bedre samspill mellom ulike elementer i lærerutdanningen. De tre ulike delene tar utgangspunkt i kvalitative intervjuer av lærerstudenter (N=11), innholdsanalyse av eksamensbesvarelser (N=21) og innholdsanalyse av sensorenes tilbakemeldinger til studentene (N=421).
En analyse i hovedsak er basert på sosio-kulturell teori viser at den nye eksamensformen er et redskap som gir flere ulike muligheter for handling, og som stimulerer til mange slags kreative responser blant lærerstudentene. Studentene uttrykker også at de er fornøyde med det nye formatet, og viser at de kan utnytte det nye formatet ved å demonstrere sine kunnskaper om praksis. Likevel er det grunn til å undres på om strukturene i konteksten støtter opp under det nye formatet i tilstrekkelig grad, spesielt når det rapporteres om manglende forberedelse og stilistiske tilbakemeldinger fra sensorene.
Has parts
Paper I: Adalberon, E., Hauge, T. E. & Saljø, R. (2019). Pre-service teachers’ experiences with a digital examination design: The inter-relation between continuity and change in an institutional context. Acta Didactica Norge, 13(3): 2. https://doi.org/10.5617/adno.6864. Submitted version. Full-text is available in AURA as a separate file: https://hdl.handle.net/11250/2647069.Paper II: Adalberon, E. (2020). Affordances of a video examination : Opportunities for pre-service teachers to demonstrate professional knowledge of teaching and learning. Educational Practice and Theory, 42(1), 47-64. https://doi.org/10.7459/ept/42.1.04. Submitted version. Full-text is not available in AURA as a separate file.
Paper III: Adalberon, E. (2020). Providing assessment feedback to pre-service teachers : a study of examiners’ comments. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(4), 601-614. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1795081. Submitted version. Full-text is available in AURA as a separate file: https://hdl.handle.net/11250/2771738.