"Hva mener dere med likestilling, da?" : overføring av kunnskap om likestilling mellom kjønn i spenningsfeltet mellom ord og handling
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275253Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette kapitlet er et bidrag i debatten om hvordan lærerutdanningsinstitusjoner kan tilrettelegge for opplæring i likestillingsspørsmål. Vi har gjennom et prosjekt fulgt tre studenter som har prøvd ut de likestillingsverktøyene som er utarbeidet av Fritt valg i ungdomsskolen. En modell for taus kunnskap er brukt for å analysere resultatene fra undersøkelsen, og det er funnene fra denne analysen som presenteres her. Det ene funnet er at Fritt valgs likestillingsverktøy er gode metodiske hjelpemidler til å bringe tema om likestilling på banen i skolen. Det andre og tredje hovedfunnet indikerer at det ikke er nok at temaet likestilling er nedfelt i generelle formuleringer i skolens styrende dokumenter. Tema om likestilling må også forstås i den enkelte kontekst. Kapitlet presenterer også forskning, offentlige utredninger og lovgrunnlag som omhandler og berører skolefeltet.
Beskrivelse
Published version of a chapter in the book: Likestilling 2013 : kunnskap og innovasjon på Agder, redigert av Hanne Stousland og Hilde Witsø.