Illusjonen om den likeverdige samtale i ICDP for minoriteter : en studie av maktforhold i foreldreveilledning for flyktninger, med analyse av interaksjon, analyse og funksjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2727067Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Solberg, T.L. (2020) Illusjonen om den likeverdige samtale i ICDP for minoriteter : en studie av maktforhold i foreldreveilledning for flyktninger, med analyse av interaksjon, analyse og funksjon. (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Alle foreldre på introduksjonsprogrammet for flyktninger i Norge skal fra 2020 delta i obligatorisk foreldreveiledning. Det mest utbredte kurset i dagens introduksjonsprogram, International Child Development Programme (ICDP) for minoriteter, hevder å være universelt, empowerment-basert og kultursensitivt, hvor de eneste ekspertene er foreldrene selv. Programmets pedagogiske modell tilrettelegger for å ta utgangspunkt i foreldrenes erfaringer og iboende kompetanse, som aktivt skal bidra til et likeverdig refleksjonsfelleskap Hvordan opplever foreldrene selv dette kurset, og er idealet beskrevet ovenfor er et realistisk bilde av virkeligheten? Disse spørsmålene var utgangspunktet for denne eksplorative casestudien, hvor jeg studerte én foreldregruppe som møttes ukentlig i tre måneder meddeltakende observasjon, kvalitative intervjuer og samtaleanalyse.
Beskrivelse
Master's thesis in Sociology and social work (ME522)