Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSaxhaug, Malene Namstad
dc.date.accessioned2020-10-23T07:48:41Z
dc.date.available2020-10-23T07:48:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSaxhaug, M. N. (2020) Bøker og bakgrunn : En kvantitativ studie av sosial bakgrunns betydning for skoleprestasjoner (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684667
dc.descriptionMaster's thesis in Social science (SV505)en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg tema om sosial ulikhet i skolen og retter søkelyset mot hvordan sosial bakgrunn kan påvirke elevers prestasjoner i skolen. Oppgaven tar for seg eldre og nyere teori på klasseforskning og utdanning, med størst fokus på hvordan Bourdieus tradisjonelle kulturelle kapital-teori har utspilt seg i samfunnet. Oppgaven baserer seg på en empirisk kvantitativ spørreundersøkelse med et utvalg på 105 respondenter fra en videregående skolepå Sørlandet. Med utgangspunkt i elevenes norskkarakterer, regnes gjennomsnittet opp mot andre bakgrunnsvariabler som kan gi en indikasjon på om deres karakterer og sosiale bakgrunn samvarierer. Dataen vil i tillegg til et teoretisk rammeverk bli presentert i tråd med tidligere empiri og forskning på samme felt, innenfor internasjonal og norsk kontekst, for å gi et tydeligere bilde på hvilke faktorer som kan avgjøre for elevers prestasjoner i skolesammenheng. De empiriske funnene i denne oppgaven stemmer til liten grad med de faktiske teoriene som blir presentert. Faktorer som trivsel, foreldrebakgrunn, bøker, musikk og fritidsaktiviteter gir ingen klare indikasjoner på at de er avgjørende for hvordan elevene presterer på skolen, da det ikke vises til noen betraktelige karakterforskjeller mellom de ulike gruppene. Funnene motstrider derfor en tradisjonell kulturteori som tilsier at de ovennevnte faktorene er avgjørende for individers sosiale posisjonering i et samfunn. Videre kan det nevnes at disse bakgrunnsvariablene ikke viser til å ha noen tilsynelatende negativ effekt på elevene heller, da majoriteten i de ulike gruppene stort sett samsvarer med utvalgets generelle gjennomsnitt. Grunnet et sparsomt datamateriale er det dessverre knyttet noe usikkerhet til resultatene. Nøkkelord: Sosial ulikhet, sosial reproduksjon, sosial mobilisering, klasser og utdanningen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSV505en_US
dc.titleBøker og bakgrunn : En kvantitativ studie av sosial bakgrunns betydning for skoleprestasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2020 Malene Namstad Saxhaugen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.source.pagenumber79en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal