Bøker og bakgrunn : En kvantitativ studie av sosial bakgrunns betydning for skoleprestasjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684667Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Saxhaug, M. N. (2020) Bøker og bakgrunn : En kvantitativ studie av sosial bakgrunns betydning for skoleprestasjoner (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg tema om sosial ulikhet i skolen og retter søkelyset mot hvordan sosial bakgrunn kan påvirke elevers prestasjoner i skolen. Oppgaven tar for seg eldre og nyere teori på klasseforskning og utdanning, med størst fokus på hvordan Bourdieus tradisjonelle kulturelle kapital-teori har utspilt seg i samfunnet. Oppgaven baserer seg på en empirisk kvantitativ spørreundersøkelse med et utvalg på 105 respondenter fra en videregående skolepå Sørlandet. Med utgangspunkt i elevenes norskkarakterer, regnes gjennomsnittet opp mot andre bakgrunnsvariabler som kan gi en indikasjon på om deres karakterer og sosiale bakgrunn samvarierer. Dataen vil i tillegg til et teoretisk rammeverk bli presentert i tråd med tidligere empiri og forskning på samme felt, innenfor internasjonal og norsk kontekst, for å gi et tydeligere bilde på hvilke faktorer som kan avgjøre for elevers prestasjoner i skolesammenheng. De empiriske funnene i denne oppgaven stemmer til liten grad med de faktiske teoriene som blir presentert. Faktorer som trivsel, foreldrebakgrunn, bøker, musikk og fritidsaktiviteter gir ingen klare indikasjoner på at de er avgjørende for hvordan elevene presterer på skolen, da det ikke vises til noen betraktelige karakterforskjeller mellom de ulike gruppene. Funnene motstrider derfor en tradisjonell kulturteori som tilsier at de ovennevnte faktorene er avgjørende for individers sosiale posisjonering i et samfunn. Videre kan det nevnes at disse bakgrunnsvariablene ikke viser til å ha noen tilsynelatende negativ effekt på elevene heller, da majoriteten i de ulike gruppene stort sett samsvarer med utvalgets generelle gjennomsnitt. Grunnet et sparsomt datamateriale er det dessverre knyttet noe usikkerhet til resultatene. Nøkkelord: Sosial ulikhet, sosial reproduksjon, sosial mobilisering, klasser og utdanning
Beskrivelse
Master's thesis in Social science (SV505)