Fagfornyelsens legitimering : En analyse av styringsdokumenter og høringsinnspill til ny læreplan i samfunnskunnskap
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684523Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Lund, A. B. (2020) Fagfornyelsens legitimering : En analyse av styringsdokumenter og høringsinnspill til ny læreplan i samfunnskunnskap (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Denne oppgaven retterett kritisk blikk på de politiske aspektene ved fagfornyelsen og tar utgangspunkt i hvordan læreplanens formål og kunnskapsområder legitimeres. Oppgaven avgrenser seg til samfunnskunnskap og ser på utformingsprosessen til ny læreplan som blir iverksatt høsten 2020.Studien baserer seg på en innholdsanalyse av et utvalg offentlig tilgjengelig dokumenter. Dokumentene omfatter NOUer, en Stortingsmelding, høringsinnspill, retningslinjer og andre dokumenter som omhandler fagfornyelsen. Hovedfokuset innretter seg på konstruksjonen av innholdet i læreplanen, og hvordan dette blir legitimert.
Beskrivelse
Master's thesis in Social science (SV505)