dc.contributor.author | Gåsland, Stine | |
dc.date.accessioned | 2020-10-07T07:06:34Z | |
dc.date.available | 2020-10-07T07:06:34Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Gåsland, S. (2020) Opplevelsesparker som Lærende Organisasjoner : En relevanstest av opplevelsesparker som lærende organisasjoner (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2681449 | |
dc.description | Master's thesis in Innovation and knowledge development (ME513) | en_US |
dc.description.abstract | Masteroppgavens overordnede tema er lærende organisasjoner, som omhandler organisasjoners evne å tilpasse seg endringer gjennom læring. Opplevelsesparker anses som et spennende studieobjekt innenfor temaet, fordi bransjen er avhengig av å kontinuerlig endre og omstille seg for å møte kunders stadige endrede krav og preferanser, i tillegg til stadig økt konkurranse i markedet. Dette tyder på et behov for opplevelsesparker om å systematisk endre seg etter omgivelsenes krav, og adopsjon av lærendeorganisasjonsteori kan være en tilnærming for å oppnå konkurransefortrinn i et dynamisk marked. Formålet med oppgaven er dermed å undersøke hvilke kontekstspesifikke krav en opplevelsespark stiller. Funnene kan sette føringer for hvilke elementer innenfor lærende organisasjonsteori som er relevante krav for en opplevelsespark som ønsker å kalle seg lærende. Det finnes flere ulike definisjoner og perspektiv på lærende organisasjoner. Anders Örtenblad har bidratt i forskningen med å utarbeide en generell modell for lærende organisasjoner som inkluderer de fleste av perspektivene som finnes fra før. Ved å samle disse definisjonene og perspektivene i en generell modell er formålet med modellen at den skal fungere som en «contingency»-modell som må relevans testes ulike bransjer og kontekster. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Agder | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | ME513 | en_US |
dc.title | Opplevelsesparker som Lærende Organisasjoner : En relevanstest av opplevelsesparker som lærende organisasjoner | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Stine Gåsland | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.source.pagenumber | 75 | en_US |