Relasjon mellom revisor og klient ved skifte av revisjonsselskap : Har relasjon mellom revisor og klient betydning for skifte av revisjonsselskap?
Abstract
Den største utfordringen for revisjonsselskap verden over, inkludert i Norge, er å tiltrekke nye og beholde eksisterende klienter. Vi mener det er gode grunner for å si at relasjon mellom revisor og klient står sentralt ved en slik utfordring. På bakgrunn av forslag til nye lovreguleringer om revisors uavhengighet forsøker oppgaven å besvare problemstillingen:Har relasjon mellom revisor og klient betydning for skifte av revisjonsselskap?Studiens teoretiske rammeverkbestår av dagens reguleringer, forslaget til ny revisorlov, tidligere forskning samt annen relevant teori vedrørende revisjon.For å besvare problemstillingen benyttes spørreskjema med overvekt av åpne spørsmål. Det ble ringt 100 selskap som skiftet revisjonsselskap i 2018 og 100 selskap som ikke skiftet. Svarprosenten er på henholdsvis 55% og 58%.Undersøkelsen konkluderer med at relasjon mellom revisor og klient har betydning for skifte av revisjonsselskap. Til tross for at klienter ikke oppgir relasjon som viktigste årsaker til skifte, viseranalysene signifikant lavere relasjon blant selskapene som skiftet og økt tilbøyelighet til å skifte når relasjonen reduseres. Det kan tyde på relasjon mellom revisor og klient somunderliggende årsak til skifte av revisjonsselskap. Imidlertid viser undersøkelsen at dersom det er engasjert et av de fem store revisjonsselskapene øker tilbøyeligheten til å skifte revisjonsselskap signifikant.
Description
Masteroppgave revisjon og regnskap BE508 - Universitetet i Agder 2019