Master's theses in Advanced Teacher Education: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 48
-
Segregerte opplæringstilbud - en del av den inkluderende skolen?
(Master thesis, 2022)En inkluderende skole kan beskrives som en skole der elevmangfoldet aksepteres og respekteres, og i den forbindelse vektlegges elevens tilhørighet til en ordinær skole (Haug, 2020, 2021a). Retten til spesialundervisning ... -
Livsmestring i et systemperspektiv
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er læreres opplevelser rundt det tverrfaglige tema livsmestring, og implementeringen av Fagfornyelsen. Formålet med oppgaven er å utforske læreres tanker om hvilken betydning livsmestring som tema ... -
Skoleoppfølging på barnevernsinstitusjon. En kvalitativ studie om implementeringen av en forbedret skoleoppfølging i norske barnevernsinstitusjoner
(Master thesis, 2022)Hoved tema for masteroppgaven er innovasjon og endringsarbeid i arbeid med utsatte barn og unge. Endringen som belyses er forbedring i skoleoppfølgingen av unge som bor på barnevernsinstitusjon. Hovedmålet med prosjektet ... -
Skolevegringsproblematikk i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)De siste årene har det vært en økende interesse rundt skolevegring, en tilstand som setter sitt preg på akademisk fremgang så vel som på elevens helhetlige utvikling. Begrepet skolevegring og spørsmål om hvordan fenomenet ... -
Veiledningstilbudets påvirkning av mestringstro
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å belyse fagarbeidernes rolle i skolen. Forskning viser at fagarbeidere i grunnskolen stadig får økt ansvar i spesialundervisning selv om de ikke har undervisningskompetanse, ... -
Forebygging av psykiske vansker i barnehagen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er forebygging av psykiske vansker i barnehagen. Forebyggende psykisk helsearbeid har fått et stadig økende fokus og større plass i samfunnet (Helsedirektoratet, 2015: Meld. St. 19 (2014-2015)), ... -
Hjelpeapparatets ivaretakelse av foreldre til barn med Tourettes syndrom
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å vinne økt innsikt i hvordan foreldre til barn med Tourettes syndrom blir ivaretatt av hjelpeapparatet etter diagnostisering. Dette forskningsarbeidet har dermed følgende problemstilling: ... -
Barn som symptombærere av vanskelige familiesituasjoner. En kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelærere møter barn som pårørende.
(Master thesis, 2022)Formål: Denne masteroppgaven har til formål å belyse handlingsrommet barnehagelærere har, og valgene de tar, i møte med et barn hvor det oppstår en mistanke om at barnet er pårørende. Barnets beste skal være utgangspunkt ... -
(Sam)arbeid for sosial inkludering: En kvalitativ studie om samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen. Betydningen av sosial inkludering begrunnes ... -
Livsmestring i skolen. En kvalitativ studie av hvordan livsmestring blir forstått og hvordan det er tenkt implementert i skolen.
(Master thesis, 2022)Dagens barn og unge gir uttrykk for et voksende behov for praktisk kunnskap og ferdigheter for å mestre livene sine, da de møter en rekke utfordringer som er vanskelige å håndtere på egenhånd (LBU, 2017). På bakgrunn av ... -
Tverrfaglig samarbeid rundt elever med Tourettes syndrom
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan erfarer skolen, PPT og Statped det tverrfaglige samarbeidet rundt elever med Tourettes syndrom?». Formålet har vært å gi innsikt i hvordan ansatte fra ovennevnte ... -
Elever med cerebral parese i ordinære videregående skoler: En kvalitativ studie om tidligere elever med cerebral parese sine forståelser og konstruksjoner av måten de ble ivaretatt i den ordinære videregående skolen.
(Master thesis, 2022)Konvensjonen om rettighetene til personer med funksjonsnedsettelser (CRPD) skal sikre personer med funksjonsnedsettelser tilgang på tilrettelagt undervisning tilpasset den enkeltes behov i det miljøet som gir størst faglig ... -
Tverretatlig samarbeid med fokus på barnest beste: En kvalitativ studie om hvordan ansatte i Statped opplever samarbeid med barnevernet.
(Master thesis, 2022)Barn med sammensatte behov trenger bistand fra ulike tjenester for å gi best mulig hjelp. Ettersom kunnskapen i dagens samfunn i stor grad er fragmenter og spesialisert, vil det være behov for tverretatlig samarbeid. Gjennom ... -
"...det er jo det som er så viktig, at vi tør å spørre - og at vi gjør det igjen og igjen..." - En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser og erfaringer fra samtaler med barn om vold og seksuelle overgrep.
(Master thesis, 2022)Barn som blir utsatt for vold og seksuelle overgrep forteller sjelden uoppfordret noen om hva de blir utsatt for. Derfor er det av betydning at voksne som jobber med barn har kunnskap og kompetanse til å snakke med barn ... -
Å være lærer i sosial og medisinsk institusjonsskole – hvilke roller, rammer og utfordringer medfører det?
(Master thesis, 2022)Opplæringsloven formidler at elever som ikke kan delta i den ordinære opplæringen i skolen har rett på grunnskoleopplæring og videregående opplæring i helsesituasjoner for å opprettholde og utvikle kunnskapsnivået i skolefag ... -
Performativ poesi. Ein studie av identitet og identitetskonflikt i YAHYA HASSAN og YAHYA HASSAN 2
(Master thesis, 2021)In this master thesis, I have examined the thematisation of identity and identity conflict in the two poetry anthologies YAHYA HASSAN and YAHYA HASSAN 2. Yahya Hassan wrote autobiographical poems, and thus his work became ... -
Fantastisk litteratur og bærekraft. En studie av materiell handlekraft og økologiske perspektiver i Astrid Lindgrens Mio, min Mio (1954), Bröderna Lejonhjärta (1973) og Ronja Rövardotter (1981)
(Master thesis, 2021)The theme of this master's thesis is fantastic literature and sustainability. In the thesis, I analyze and interpret how new readings of fantasyliterature can contribute to the discussion of environmental and sustainability ... -
«Nå har jeg tatt meg selv i nakken, og nå handler det om å holde hodet kaldt!»« En undersøkelse av videregående elevers forståelse av kroppslige idiomer i norsk.
(Master thesis, 2021)Background: Idioms can be considered as an interesting, but complex linguistic phenomena, which occurs frequently both in written and spoken language. Idioms can be found in a variety of different texts, such as papers, ... -
«Fantasiene springer ut av det skapende rom og inn i det skapte rom» En analyse av fantastikkens funksjoner, litterær kompleksitet og didaktisk potensial i Kabalmysteriet(1990) og Anna: En fabel om klodens klima og miljø(2013) av Jostein Gaarder.
(Master thesis, 2021)This master thesis is a study of the function of fantastic literature, literary complexity, and didactic potential in two novels written by Jostein Gaarder. I have conducted a comparative analysis of the artistic breakthrough ...