Netto ringvirkninger som følge av store infrastrukturprosjekter : “Det eneste sikre med tall fra beregningsmodeller er at de er feil” Ukjent ressursperson i Statens Vegvesen
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg beregningen av netto ringvirkninger på norske infrastrukturprosjekter. Vi har sett på rapporter foretatt av analyseselskaper på flere strekninger, og sammenlignet de ulike rapportenes beregnede netto ringvirkninger. Det viser seg at resultatene spriker i alle retninger, avhengig av hvem som står bak rapporten, hvilken modell som er benyttet og hvilke inngangsdata som ligger til grunn for beregningene. Selv om konseptet netto ringvirkninger, og at slike effekter kan oppstå er sterkt forankret i økonomisk teori, er det empiriske grunnlaget relativt beskjedent. Å tallfeste disse virkningene på økonomien på lang sikt er svært komplisert, og kan ikke gjøres på en sikker måte.
På strekningen Stavanger–Bergen beregner den ene rapporten 400 ganger høyere årlige netto ringvirkninger enn den andre. Det er i utgangspunktet stor usikkerhet knyttet til slike beregninger, men denne usikkerheten blir ikke mindre av at de ulike konsulentselskapene som står bak beregningene tar vidt forskjellige forutsetninger for å komme frem til resultatene. I denne oppgaven skal vi sammenligne ulike rapporter og undersøke hvilke faktorer som gir grunnlag for de store beregnede forskjellene på samme strekninger. Det viser seg blant annet at de benytter svært forskjellige estimater på tetthetselastisiteter og avstandsfølsomhet. Dette gir store utslag på produktivitetsberegningene, som er svært sensitive i forhold til disse elastisitetene.
Description
Masteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2018