Blar i Scientific Publications in Visual Arts and Drama på tittel
Viser treff 12-31 av 38
-
Flyktningkrisen, politisk fatigue og de myke øynene : En opplevelsesorientert forestillingsanalyse
(Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Hvordan gjøre scenekunst med teatervitenskap
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi
(Chapter, 2022)Med utgangspunkt i et behov for uenighetsfellesskap i dagens demokratiske offentlighet og spørsmål om hvilken rolle teater som medium og kunstform kan spille i den sammenheng, undersøker jeg i denne artikkelen uenighetsd ... -
Indefra og udefra – serendipitet som kunstfagdidaktisk princip i teater bag murene
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Udgangspunktet for denne studie skal findes i et kunstnerisk projekt med det norske scenekunst-kompagni Teater Bak Murene. I foråret 2019 arbejdede kompagniet med at udvikle forestillingen Innefra ... -
Innledning
(Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Kuratoriske strategier i to norske kvinneutstillinger: «Eva Bull Holte & Marthe Elise Stramrud» og «Like Betzy»
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay
(Peer reviewed; Journal article, 2022)How can kindergartens create good conditions for flow experiences in dramatic play? This essay is based on fieldwork as a part of the master’s project When fiction meets the institution (Nordbø, 2021). The background is ... -
Materiality and Atmosphere. Two American Beat Artists Painting Europe
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk
(Chapter, 2022): This chapter presents key characteristics of material-collective practice as a pedagogical approach, and the potential this approach can have for art education. It challenges the Norwegian individually centered education ... -
Målgruppetenkning som konflikt og ressurs : Et spenningsfylt møte mellom visuell kunstner og to-åringer
(Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Mellem underholdende kedsomhed og bedøvende overstimulering: Affektive rytmer i oplevelsen af hashtag-fænomenet #ProudBoys på Twitter
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores what role minor and ambivalent feelings play in the experi- ence of hashtag phenomena on social media. The case study is the hashtag-flooding phenomenon that happened on Twitter in the autumn of 2020, ... -
Menneske og drømmemaskine. Posthumane myteskabelser om AI hos Amalie Smith
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Mot, motstand og dilemmaer
(Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Psychodrama & eudaimonic well-being – potentials in playful and aesthetic experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores how psychodrama might contribute to promote well-being and thus support goal nr. 3 in UN’s 2030 Agenda for Sustainable Development. The study utilises a case-study design, examining the individual ... -
Scenekunstens (for)handlingsrom etter 22. juli
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Scenekunstens (for)handlingsrom etter 22. juli
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Sett utenfra: Kunst og den nordkoreanske grunnskolen
(Chapter, 2022)Hvorfor trenger barn og unge kunst? Hvordan begrunnes kunstens betydning i samfunnet? Denne antologien tar utgangspunkt i forskning utført av medlemmer av den tverrfaglige forskningsgruppen Kunst og barn & unge ved Fakultet ... -
Skape nye rom, ny tid og nye bevegelser - Tverrestetisk undervisning i kunstfag i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is linked to the UN sustainability goal 4, which deals with good education, and is aimed at early childhood teacher education in art subjects. We argue that good education in art can be developed by strengthening ... -
Stones and the Destabilisation of Safe Ethical Space
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article investigates the role of ethical boundaries for the academic and the artist/researcher in stabilising or destabilising colonialised positions of power. It stems from an increasingly urgent need to understand ...