Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorViken, Kjetil
dc.date.accessioned2017-10-18T07:03:20Z
dc.date.available2017-10-18T07:03:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460658
dc.descriptionMasteroppgave naturfagsdidaktikk NAT500 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractKvantefysikk er et tema som mange fysikkelever synes er spennende å utforske. Teorien kommer fra krevende matematikk over det nivået som elever på videregående skole arbeider med. Av den grunn er temaet inkludert i læreplanmål med vekt på kvalitative beskrivelser. Elever som introduseres for temaet kan ha vanskelig for å se hvordan vår forståelse av den fysiske verden blir revolusjonært forandret. Dette kommer av at fenomenene oppleves som abstrakte og bryter med deres intuisjon. Det er derfor vanskelig å utvikle gode lærebøker i kvantefysikk. Lærebøker står generelt sterkt i skolen som formidler av fagstoff, og lite tyder på at dette er et unntak i fysikk. Det finnes i dag to sett med lærebøker som skal dekke den norske læreplanen i fysikk. Lærebøkene et utgitt av Cappelen Damm og Aschehoug, og kalles respektivt Rom Stoff Tid og ERGO. I denne oppgaven blir det undersøkt hvordan disse lærebøkene behandler et av kompetansemålene innen kvantefysikk. Problemstillingen som stilles i denne oppgaven er: Hvordan fremstilles læreplanmålet «gjøre rede for Heisenbergs uskarphetsrelasjoner, beskrive fenomenet sammenfiltrede fotoner og gjøre rede for erkjennelsesmessige konsekvenser av dem» i lærebøker, og legger denne fremstillingen til rette for en korrekt forståelse av kvantefysikk? For å svare på problemstillingen blir det gjennomført en analyse av lærebokteksten og dens innhold. Analysen tar utgangspunkt i vurderingskriterier fra den tidligere, nå avskaffede, sentrale godkjenningsordningen for lærebøker. Resultatene blir vurdert opp mot fysikkteori og kjente utfordringer tilknyttet undervisning i kvantefysikk. Analysen av lærebøkene viser at lærebøkene har ulike prioriteringer av fagstoffet. ERGO fokuserer i større grad på en mer tradisjonell, teknisk korrekt formidling. RST forsøker å forenkle fagstoffet med å holde seg unna fagbegreper som ikke blir ansett som pensum. Dette fører til en forskjell i hvordan begreper blir innført og hvilke begreper som benyttes. Den viktigste forskjellen innen begrepsbruk er ERGOs innføring av superposisjon til å forklare kvantefysiske fenomener, noe RST ikke gjør. Det viktigste funnet i oppgaven er at verken ERGO eller RST klarer å beskrive Heisenbergs energi-tid-uskarphet og sammenfiltrede fotoner på en tilfredsstillende måte, til tross for at det er sentrale tema i læreplanen. De historiske beretningene inneholder også feil i begge lærebøkene. Manglende faglig korrekthet har som følge at elever som bruker bøkene heller ikke blir i stand til å gi faglig korrekte beskrivelser. En kjent formidlingsrelatert utfordring i kvantefysikk er bruk av analogier. I oppgaven konkluderes det med at begge lærebøkene er forsiktige med å ta i bruk analogier fra klassisk fysikk. De gangene det blir gjort blir det tatt forhåndsregler for å forhindre til at det fører til misoppfatninger. Det gis til slutt anbefalinger av videre arbeid på bakgrunn av konklusjonen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectNAT500nb_NO
dc.titleKvantefysikk i norske lærebøker : En analyse av fysikklærebøkers fremstilling av Heisenbergs uskarphetsrelasjoner og sammenfiltrede fotonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumberX, 70 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal