Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTronvoll, Tormod
dc.date.accessioned2017-10-18T06:58:28Z
dc.date.available2017-10-18T06:58:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460657
dc.descriptionMasteroppgave naturfagsdidaktikk NAT500 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractHovedmålet til lærebøker er å formidle informasjon og kunnskap til elever og lærere i skoleverket. Innholdet i lærebøkene blir bestemt av Utdanningsdirektoratet, dette blir formidlet gjennom kompetansemål som har som hensikt til å gi alle i samme fag en lik sluttkompetanse i faget. Hensikten med denne oppgaven er å se på hvordan et kompetansemål innenfor kvantefysikk blir svart på og fremstilt i bøkene RomStoffTid Fysikk 2 og ERGO Fysikk 2. Kvantefysikk er et komplisert og abstrakt emne av natur, og det har vist seg gjennom flere undersøkelser at elever har problemer med å få en kvalitativ forståelse. Den største fellesnevneren i Norge og for norsk skole er lærebøkene. Det er av disse grunnene at hovedmålet i denne oppgaven er å analysere av fremstillingen og besvarelsen av kompetansemålet som vist under. «gjøre rede for Einsteins forklaring av fotoelektrisk effekt, og kvalitativt gjøre rede for hvordan resultater fra forsøk med fotoelektrisk effekt, comptonspredning og partiklers bølgenatur representerer et brudd med klassisk fysikk». Den største innsamlingsmetoden som er brukt er en kvalitativ deskriptivt tekstanalyse av lærebøkene, oppgaven og analysen vil på grunn av dette delvis subjektiv av natur. Oppgaven er i all hovedsak tredelt der den første delen består av både fysikk- og didaktisk teori som et teoretisk grunnlag videre. Den andre delen består av en analyse av lærebøkene. Her blir begge lærebøkene behandlet separat og uavhengig av hverandre før det blir en sammenlikning. Den siste delen består av en diskusjon der det foregår en drøfting i lys av funnene og resultatene i analysen. Hovedfunnene i denne oppgaven er at selv om begge disse bøkene skal formidle det samme fagstoffet er fremstillingen og språket veldig ulikt i begge bøkene. ERGO Fysikk 2 har en fremstilling av kvantefysikken som engasjerer leseren til å undre og stille kritiske spørsmål til seg selv og stoffet for å motivere. RomStoffTid 2 har i større grad en direkte fremgangsmåte der fagstoffet blir presentert konkret og idealistisk i lys av historiske personer og utvikling. Det faglige innholdet og vektleggingen av kompetansemålet er også ulikt i bøkene. RomStoffTid Fysikk 2 har i likhet med denne oppgaven lagt stor vekt på hvordan kvantefysikken, «fotoelektrisk effekt, comptonspredning og partiklers bølgenatur representerer et brudd med klassisk fysikk» og klarer å formidle mye av dette. ERGO 2 har ikke like stor fokus på dette i sin fremstilling og har noen mangler når det kommer til hvordan disse teoriene i fysikk skiller seg fra den klassiske fysikken. Det kan virke som om ERGO 2 heller har fokusert på «resultater fra forsøk» istedenfor bruddet fra den klassiske fysikken. Når to bøker fremstiller samme kompetansemål med en ulik tolkning, fremstilling og vekt kan det tyde på at kompetansemålene burde forklares eller konkretiseres i større grad. Ved å forklare eller konkretisere kompetansemålene vil det komme tydeligere frem for forfatterne og forlagene hva som blir beregnet som pensum.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectNAT500nb_NO
dc.titleLærebøkers fremstilling av kvantefysikk : En kvalitativ komparativ undersøkelse av hvordan lærebøkene i Fysikk 2 fremstiller fotoelektrisk effekt, comptonspredning og partiklers bølgenatur, og hvordan dette representerer et brudd med klassisk fysikknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumberVII, 78 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal