dc.contributor.author | Nilsen, Julie K. | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T10:14:21Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T10:14:21Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2457014 | |
dc.description | Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven er interkommunale samarbeid og helhetlig skoleutvikling.
Utfordringene på oppvekstsektoren er for komplekse og grenseoverskridende til at dette er
noe kommunene kan håndtere alene (Fullan 2014, Hargreaves & Fullan 2014, Jacobsen
2014). Ifølge Michael Fullan (2014) oppnås suksess først når utviklingsarbeidet er forankret i
skole-, distrikt- og regjeringsstrategier som henger innbyrdes sammen. Dette krever
samhandling og samarbeid utover de ordinære kommunale grensene.
Formålet med denne masteravhandlingen har vært å forklare variasjoner i arbeidet med
helhetlig skoleutvikling i Kompetansesenter Sør-samarbeidet.
Målet har vært å øke kunnskapsgrunnlaget for videre utvikling av oppvekstsektoren i
regionen. Kompetansesenter Sør vil bruke kunnskap og innsikt ervervet i studien i møte med
de regionale utfordringene på oppvekstsektoren og å redusere ”strekken i laget” i egen
organisasjon.
Metoden som er brukt for å belyse problemstillingen er en kvalitativ metode. Bakgrunnen for
dette er utgangspunktet om at ”virkeligheten er for kompleks til å reduseres til tall, og at man
derfor må samle inn informasjon i form av ord som åpner for mer nyanserikdom” (Jacobsen,
2015:24). I tillegg til kvalitativ datainnsamling belyses kommunene gjennom kvantitative data
fra SSB (Statistisk sentralbyrå), GSI (Grunnskolens informasjonssystem) og Conexus Insight.
Datainnsamlingen er gjort ved semi-strukturerte intervju, med de kommunale
utviklingsgruppene i Hægebostad, Lindesnes og Marnardal. Dette utgjør i underkant av 80 %
av samarbeidskommunene i Kompetansesenter Sør.
Resultatene fra studien viser at det er relativt store variasjoner i kommunenes arbeid med
helhetlig skoleutvikling. Forklaringsvariablene sees i lys av Bolman og Deals teori og
fortolkningsrammer av organisasjoner. Dette innebærer at variasjonene forklares ut fra et
strukturelt perspektiv, et humanistisk perspektiv, et politisk perspektiv og et symbolsk
perspektiv. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | ORG917 | nb_NO |
dc.title | Helhetlig skoleutvikling i Kompetansesenter Sørsamarbeidet : En kvalitativ studie av en region i utvikling | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 119 s. | nb_NO |