Kampen om oppmerksomheten : En analyse av samspillet mellom de humanitære organisasjonene Leger uten grenser og Flyktninghjelpen, og mediehusene VG og Aftenposten
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455652Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar sikte på å undersøke hvordan samspillet mellom to humanitære
organisasjoner og to mediehus fungerer. Aktørene som er undersøkt er Flyktninghjelpen,
Leger uten grenser, VG og Aftenposten.
Det er tidligere forsket en god del på forholdet mellom ulike kommunikasjonsmedarbeidere
og journalister, men lite direkte knyttet til humanitære organisasjoner og pressen. Denne
undersøkelsen håper å kunne bidra med kunnskap på dette feltet.
Mediene er i en utsatt økonomisk situasjon, og de siste årene har flere av de store norske
mediehusene blitt rammet av kuttrunder og nedbemanning. Samtidig opplever
kommunikasjonsbransjen en vekst. Denne utviklingen kan føre til endringer i samspillet
mellom kommunikasjonsbransjen og pressen, og gjør oppgaven aktuell. Forskere har hevdet
at dårlig økonomi går utover utenriksjournalistikken. Undersøkelsen tar derfor også for seg de
ulike mediehusenes utenriksdekning, og forsøker å finne svar på hva som skal til for at de
humanitære organisasjonene får gjennomslag for sine saker i norsk presse.
Oppgaven er en kvalitativ analyse av de fire virksomhetene, basert på dybdeintervjuer med
syv informanter fra disse. For å eksemplifisere problemene som diskuteres i oppgaven, tar den
også for seg to casestudier av konkrete saker som har fått lite mediedekning; krigen i Jemen
og tuberkulose. I undersøkelsen pekes det på journalistenes nyhetskriterier, og de humanitære
organisasjonenes kommunikasjonsstrategier. Ut fra perspektivet om bytteteori diskuteres
samspillet mellom aktørene. Det kommer frem at aktørene har lik tankegang omkring den
skjeve mediedekningen av utenrikshendelser, ved at noen saker får mye plass mens andre
nesten ikke nevnes. Likevel er det forskjeller i bransjene som gjør at denne skjevheten er
vanskelig å rette opp. Økonomien styrer svært mye i samfunnet, så også i mediene og de
humanitære organisasjonene. Dagens mediepolitikk, og kommersialiseringen av mediehus, er
en viktig faktor for hvordan avisene drives og hva de velger å dekke. Videre er det andre
nyhetskriterier, som aktualitet, nærhet og vesentlighet, som står sterkt. Felles for
organisasjonene er at det oppleves som utfordrende, men ikke umulig, å få gjennomslag for
sine saker, og at forholdet mellom dem og journalister oppleves som et gjensidig
tillitsforhold.
Beskrivelse
Masteroppgave samfunnskommunikasjon KOM500 - Universitetet i Agder 2017