Gevinster av et mobilt pasientjournalsystem i kommunal sektor : En case-studie fra hjemmesykepleien
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455396Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Prognoser tyder på at en eldrebølge er på vei til å ramme verden. Med stadig flere eldre øker også behovet for helsepersonell til et nivå som i dag ikke er bærekraftig. Skal man opprettholde den samme levestandarden vi har i dag, må man tenke nyvinning og se på problemer med nye øyne. Elektronisk pasientjournalsystem (EPJ-system) utvikles med stormskritt, og kan være med på å øke kvaliteten og effektiviteten på de omsorgstilbudene som eksisterer i dag. Likevel er det en rekke gevinster som fremdeles er ukjente ved slik teknologi, og veien videre for å møte eldrebølgen er foreløpig ikke lagt.
Mål: Denne studien skal kartlegge hvilke gevinster og tap innføringen av Mobil Omsorg (MO), et mobilt EPJ-system, har medført i en utvalgt sone i hjemmesykepleien i Kristiansand kommune (KK). I tillegg vil studien forsøke å forklare årsakene bak gevinstene og tapene, samt komme med forslag til hvordan man kan gå frem for å redusere tapene og realisere gevinstene.
Metode: Dette er en forklarende case-studie hvor en sone i hjemmesykepleien i KK undersøkes nærmere. Case-studie ble valgt som metode fordi innføringen av et nytt informasjonssystem er en komplisert situasjon hvor det er vanskelig å forklare effekter, som f.eks. gevinster, isolert uten å ta omgivelsene i betraktning. Helsepersonelletsarbeidsprosesser ble kartlagt tidlig i prosjektet sammen med gruppeleder fra sonen for å få grunnleggende innsikt i hvordan helsepersonellets arbeidshverdag var strukturert. Deretter ble det utført åtte semi-strukturerte intervjuer med helsepersonellet i sonen for å avdekke hvordan MO hadde påvirket deres arbeidshverdag, og hvilke gevinster og tap informasjonssystemet hadde medført. Intervjuspørsmålene ble utformet med bakgrunn i tidligere forskning knyttet til effekter av et EPJ-system i tillegg til at noen spørsmål knyttet til helsepersonellets arbeidsoppgaver ble inkludert. Da intervjuene var utført ble det utformet en spørreundersøkelse for å verifisere de viktigste temaene som kom frem i studien. Etter en pretest og en pilot ble spørreskjemaet overlevert til helsepersonellets sonekontor. Etter en uke ble spørreskjemaene samlet inn med ca. 40 % svarprosent.
Funn: Implementasjonen av MO i hjemmesykepleien har gitt følgende gevinster for sone 1;
(1) Dokumentasjonskvaliteten har økt ved at informasjon i større grad blir skrevet mellom besøk når informasjonen er ferskt i minnet fremfor på slutten av arbeidsdagen. (2) Tilgjengelighet av informasjon har økt ettersom helsepersonell har tilgang til pasientjournaler når de er ute i feltet. (3) Informasjonssikkerheten har økt ved at informasjon er digitalt lagret, og risikoen for at papirdokumenter med sensitiv informasjon kommer på avveie er eliminert. (4) Tidsbesparelser har blitt gjennomført ved blant annet å utføre stille overlapping fremfor felles høytlesing av rapporter på morgenmøter. (5) Til slutt har summen av funksjonene i MO bidratt til å redusere stress i arbeidshverdagen ettersom systemet gjør helsepersonell bedre utrustet til å takle utfordringer og arbeidsoppgaver enn tidligere.
I tillegg til dette er det flere gevinster som delvis har blitt realisert. Dette er gevinster som; (1) spart tid ved dokumentering mellom besøk, (2) økt face-time, (3) økt sikkerhet ved pleie, (4) økt oversikt over arbeidsoppgaver, (5) bedre beslutningsgrunnlag og (6) gevinster knyttet
iii
til tiltaksplaner i MO. Grunnen til at disse gevinstene ikke har blitt realisert i ønsket grad kan forklares med at gevinsten ikke har vært et mål i seg selv, manglende brukskvalitet, at gevinsten ikke gjelder alle helsepersonell og at nødvendige funksjoner ikke har blitt tatt i bruk.
Beskrivelse
Masteroppgave informasjonssystemer IS501 - Universitetet i Agder 2017