Revisors uavhengighet i et brukerperspektiv : En studie av kredittinstitusjoners og revisorers syn på uavhengigheten til de forskjellige nivåene i revisjonshierarkiet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454785Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Reguleringen av revisors uavhengighet har historisk sett gjennomgått stadige forandringer. Spesielt som følge av enorme skandaler i revisjonsbransjen, har offentlige organ og bransjen selv iverksatt tiltak for å beholde samfunnets tillit til revisor og revisors arbeid gjennom å sikre revisors tilsynelatende og faktiske uavhengighet. Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse synspunktene til regnskapsbrukere i forbindelse med revisor og revisjonsmedarbeideres håndtering av sin uavhengighet. Regnskapsbrukernes meninger vil bli sammenlignet med hvordan praktiserende revisorer selv behandler sin uavhengighet samt deres tolkning av dagens lovverk.
Vår gjennomgang av tidligere forskning og lovutarbeidelser tyder på at det er enkelte områder ved revisors uavhengighet som mangler relevant forskning. Dette gjelder spesielt i forbindelse med den bevisste og ubevisste tilknytningen mellom revisor og klient som oppstår på grunn av bekjentskap og egeninteresser. Det argumenteres ofte for at det er essensielt at tilliten til revisor består, men det er ikke gjort mye empirisk forskning rundt hvordan regnskapsbrukere selv ønsker at revisor skal opptre for å ha uavhengighet i behold.
Revisors uavhengighet kan påvirkes av et betydelig antall faktorer, vi har av den grunn valgt å fokusere studien på trusselen ved revisors tilknytning til klienter, som definert av Tepalagul & Lin (2015). Vi forholder oss til syv deltrusler for å uttrykke hvordan denne hovedtrusselen kan påvirke revisors uavhengighet: Revisors eller revisjonsmedarbeideres mulighet til (1) deltagelse på arrangementer i regi av klienter; (2) mottakelse av gaver fra klienter; (3) å ha eierandel i klienter; (4) å ha nærstående med forbindelse til klienter; (5) å gå inn i arbeidstakerforhold hos klienter, og (6) å revidere en klient hvor de tidligere har hatt et arbeidstakerforhold; (7) å ha incentivordninger hos revisjonsselskapet de arbeider i. Truslene brukes i dybdeintervjuer med fem respondenter som er regnskapsbrukere, og tre respondenter som er revisorer. Regnskapsbrukerne blir spurt om hvordan de ønsker at revisor skal håndtere sin uavhengighet ved hver av truslene, der revisorer blir spurt om hvordan de ville håndtert truslene med bakgrunn i deres erfaring som revisor. Truslene blir også dekomponert til å gjelde fire grupper ansatte i revisjonsselskap for å fremheve flere aspekter rundt hvilke tilknytninger som respondentene mener kan oppstå mellom revisor og klienter.
V
Studien belyser situasjoner hvor respondentenes meninger varierer. Samtlige regnskapsbrukere påpekte en eller flere trusler hvor revisorene var mindre restriktiv i deres praksis enn hva regnskapsbrukerne forventet. Spesielt i forhold til den første trusselen, revisors deltakelse på arrangement i regi av klientene, var det stor variasjon i meningene til respondentene. Dette kan indikere at revisors forståelse av retningslinjene, eller retningslinjene i seg selv, ikke følger det som regnskapsbrukerne forventer, og at regnskapsbrukerne har overdreven tillit til revisors uavhengighet
Beskrivelse
Masteroppgave revisjon og regnskap BE508 - Universitetet i Agder 2017