Leans 14 ledelsesprinsipper i opplevelsesnæringen : En casestudie av Dyreparken
Abstract
Formålet med oppgaven har vært å forklare overføringen av de 14 ledelsesprinsippene innen
Lean til opplevelsesnæringen og samtidig se på hvilke effekter dette kan resultere i. Lean
handler om å skape mest mulig kundeverdi med minst mulig ressurser. Dette gjøres blant
annet ved å fokusere på flyt, oversiktlige prosesser og kontinuerlig forbedring (Wig, 2013).
De 14 ledelsesprinsippene er Jeffrey K. Likers sammenfatning av Lean. Ledelsesprinsippene
er delt inn i hovedkategoriene: langsiktig filosofi, riktige prosesser skaper riktige resultater,
utvikle ansatte og partnere og løse kontinuerlig grunnleggende problemer, slik at
organisasjonens læring fremmes.
Hensikten med oppgaven har vært å se hvordan overføringen av ledelsesprinsippene
utarbeidet for vareproduksjon kan tilpasses til en ikke-vareproduserende organisasjon. Dette
har vi forsøkt å gjøre gjennom intervju av ansatte med lederansvar og observasjon på de ulike
arbeidsstedene. Vi har i oppgaven valgt å ha en casebedrift og dette er Kristiansand Dyrepark.
Dette har gitt oss mulighet til å gå i dybden og få en god forståelse av organisasjonen. Fordi
vi kun har sett på en casebedrift kan ikke funnene generaliseres. Funnene kan imidlertid ses
på som en indikasjon på hvordan overføringen kan gjøres og hvilke effekter som kan være
mulig å oppnå.
Studien viste at de 14 ledelsesprinsippene var mulig å overføre til opplevelsesnæringen.
Hovedkategoriene langsiktig filosofi, utvikle ansatte og partnere og løse kontinuerlig
grunnleggende problemer fremstår som enklest å overføre. Hovedkategorien riktige
prosesser skaper riktige resultater fremstod som mer utfordrende å overføre på bakgrunn av
de grunnleggende forskjellene mellom prosessene i vareproduksjon og opplevelsesnæringen.
Det har blant annet blitt trukket frem utfordringer med å kontrollere prosessflyten og
defineringen av kundeverdi. Allikevel tyder våre funn på at Kristiansand Dyrepark har lykkes
med denne overføring. Effektene vi har funnet tendenser til inkluderer blant annet forbedret
kommunikasjon, økt bevissthet på egen lederstil og økt fokus på forbedringsforslag fra
medarbeiderne.
Description
Masteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2017