dc.description.abstract | Denne studien skal belyse hvordan prisen på leiligheter påvirkes av utvalgte attributter knyttet
til lys, sol og utsikt. Internasjonalt har disse variablene blitt studert flere ganger tidligere, men
det finnes få studier der resultatene er overførbare til vårt datamateriale.
Teorien i oppgaven bygger på den hedonistiske modellen, og om hvordan prisen på leiligheter
bestemmes av de egenskapene leiligheten innehar. Basert på dette har vi utarbeidet en rekke
hypoteser om hvordan utvalgte attributter påvirker totalprisen på en leilighet. Videre har vi
formulert prisfunksjoner bygget på økonometrisk teori
Datamaterialet i studien strekker seg til 936 leiligheter solgt mellom januar 2015 og desember
2016 i Oslo. Dette er en periode da boligprisene i Oslo opplevde sterk vekst. De attributtene
vi har studert er solforhold, etasje, utsikt, lysforhold, hvorvidt leiligheten har balkong og
hvilken lokalisering leiligheten har innad i blokka. Lokalisering har vi delt opp i basis-,
gjennomgående-, hjørne- og endeleilighet. Vi har også inkludert en rekke kontrollvariabler
som vi antar har større innvirkning på totalprisen.
Variablene vi ønsket å studere nærmere hadde en signifikant påvirkning på totalprisen på en
leilighet. Det er her snakk om solforhold, sjøutsikt, utsyn og hvorvidt leiligheten er en hjørne-,
ende- eller gjennomgående leilighet. Betalingsvilligheten for sol er høyest når leilighetens
fasade vender 220 grader fra nord. Sjøutsikt øker prisen med 5,6%, mens et skritt opp langs
en fempunkts kontinuerlig skala for hvor god utsynet er, øker prisen med 3,5%. Hvorvidt
leiligheten har en hjørne-, ende- eller gjennomgående beliggenhet i bygget øker prisen med
henholdsvis 11,95%, 4,27% og 2,3%.
Kontrollvariablene utgjorde som forventet mesteparten av forklaringskraften i studien.
Av kontrollvariabler hadde boareal (boa), salgsmåned, balkong og lokalisering signifikant
påvirkning på prisen. Basert på vår studie hadde alder og etasje ingen signifikant påvirkning
på prisen. | nb_NO |