Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHanssen, Mads Dahlgren
dc.date.accessioned2017-04-07T11:22:49Z
dc.date.available2017-04-07T11:22:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2437144
dc.descriptionMasteroppgave Innovasjon og kunnskapsutvikling ME513 - Universitetet i Agder 2014nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven gjør et forsøk på å forklare hva som påvirker kreativitet i team og hva som påvirker prosessen i en kreativ workshop. En kreativ workshop er en prosess der målet er å generere ideer som skal løse et problem eller en utfordring. Hos Norconsult er kreative workshops en kilde til innovasjon. Problemstillingene i oppgaven er Hva påvirker kreativiteten i team, i den tidlige fasen av et prosjekt? Hva trigger til idegenerering i kreative workshops? Det skal redegjøres for ulike teorier omkring temaer som innovasjon, innovasjonstriggere og kreativitet. Boken «Managing Innovation» (2013) fra Tidd and Bessant er utgangspunktet for teorien omkring innovasjon, mens teori om kreativitet tar utgangspunkt i Kaufmann (2006) og Lerdahl (2007). Forsker har etter beste evne forsøkt å forklare de sentrale begrepene og å skape mening om dem, for at teorien skulle blir operasjonalisert. Oppgaven er delt inn i to deler. Del 1 omhandler hvordan innovasjon oppstår og hva som trigger individer og grupper til innovasjon. I teorikapitlet gjennomgås Tidd and Bessants teori om ulike triggere, med supplerende teori fra andre forfattere. Denne teorien dannet så et rammeverk for å analysere empirien fra. Dette ble gjort for å forklare hva som trigget til ideer i empirien, og videre hvilke typer innovasjon som kan skapes. Norconsult har en formening om at en vei til innovasjon er ved kreative workshops. Del 2 handler derfor om teori om kreativitet og hvordan kreativitet kan brukes i en workshop. Teoriene som er brukt i denne delen har til hensikt å forklare faktorer som fremmer og bryter ned kreativitet i grupper. I analysen brukes disse faktorene til å vurdere workshopens kreativitet, og videre om teorien kan forklare workshopens resultater, med tanke på antall ideer som ble generert med kreativitet. Oppgaven brukte observasjon for å innhente empiri. Dette er en metode som fungerer godt til å svare på problemstillinger som har som formål å beskrive en case med få analyseenheter. Oppgavens empiri er kvalitativ og vil bli drøftet abduktivt i analysen. Dette betyr at empirien vil være utgangspunktet for analysen og videre om teorien kan forklare resultatene av empirien. 3 Empirien er hentet fra en kreativ workshop som ble arrangert av Norconsult i sammenheng med et prosjekt de ledet. Den kreative workshopen ble analysert ut fra triggere for innovasjon og faktorer for kreativitet, samtidig som forsker observerte med blanke ark, for å gripe fatt i hva som foregikk uten å relatere seg til teorien. Empirikapittelet er lagt opp som en tidslinje, der forskers notater er skrevet ut. Empirien ble så analysert og drøftet med hensyn til teoriens meninger og faktorer. Oppgaven belyser flere sammenhenger mellom teori og praksis, men også noen ulikheter. Ved noen faktorer svarer ikke oppgavens teori til Norconsults praksis. Det drøftes om disse faktorene ville hatt en positiv påvirkning eller ikke på prosessen. Resultatet av oppgaven er en drøftelse av Norconsults metodikk i en kreativ workshop med hensyn på kreativitet, og å se denne mot relevant teori. Drøftelsen belyser faktorer som kan videreutvikle Norconsults metodikk, men viser også til flere sentrale faktorer fra teorien som er synlige i workshopen og på den måten støtter opp om teoriene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectME513nb_NO
dc.subjectteamnb_NO
dc.subjectteamarbeidnb_NO
dc.subjectworkshopsnb_NO
dc.subjectkreativitetnb_NO
dc.subjectcreativitynb_NO
dc.titleHva påvirker kreativitet i team? : en analyse av Norconsults kreative workshopnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.source.pagenumber51 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal