dc.contributor.author | Aas-Lyngby, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2017-03-16T11:18:40Z | |
dc.date.available | 2017-03-16T11:18:40Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2434328 | |
dc.description | Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2016 | nb_NO |
dc.description.abstract | Studiens hensikt er å belyse hvordan elever ved en ungdomsskole med iPad 1:1 opplever bruken av iPad i lys av skolens tilpassede opplæring. Lærere ønsker å gi en opplæring som ivaretar skolens mangfold av elever, men opplever skolens rammer som begrensende. Bruk av IKT og digitale verktøy kan gjøre det enklere å differensiere, jobbe prosessorientert og å bruke nye undervisnings- og arbeidsformer. Bruk av iPad i skolen er et nokså nytt fenomen og det er lite forskning på området. Erfaringer fra en skole kan gi viktig informasjon til andre som har lyst til å prøve det samme. Temaet belyses fra elevenes synsvinkel, gjennom en nettbasert spørreundersøkelse og samtaleintervjuer.
Elevene liker å bruke iPad og opplever det som et godt verktøy til skolearbeidet. Å ha hver sin iPad gir lett tilgang til skolens planer og tidligere arbeid. Elevene mener dette gir mer kontroll, økt selvstendighet og gjør det lettere å fullføre påbegynt arbeid. Som skriveverktøy oppleves iPaden enklere og mer effektiv enn blyant og papir og den gjør det lettere å bearbeide tekster. Elevene mener dette har betydning for hvordan de gjør det på skolen. IPaden gir større frihet i valg av arbeidsmåter og mulighetene til å hente informasjon fra ulike kilder gjør det lettere å nå de faglige målene. IPaden bidrar dermed til økt autonomi og mestringsforventning.
Elevene presenterer nå mer av arbeidet sitt og får dermed innsikt i ulike måter å gjøre ting på. De leverer også inn mer av arbeidet sitt, noe som gir gode muligheter for å drive mer prosessorientert opplæring. Elevene gir eksempler på fag der de får tilbakemeldinger underveis og vurderes på bakgrunn av både innsats, prosess og resultat og fag der de får trening i å dokumentere arbeidsprosesser gjennom bruk av bilder, film, talefiler og tekst. Dette bidrar til å synliggjøre læringsprosesser og viser at økt innsats gir økt mulighet for å lykkes.
Selv om studien viser at alle elevene opplever nytte av iPaden, fremkommer det noen gruppevise forskjeller i hvordan den brukes og oppleves: En større andel av guttene enn jentene opplever å ha blitt mer selvstendige, faglig flinkere og har fått større tro på å lykkes i skolearbeidet. Elevene med språk-, lese- og skrivevansker bruker flere av iPadens innebygde støttefunksjoner og opplever at dette gjør arbeidet enklere. En større andel av elevene med lese- og skrivevansker, enn elevene uten vansker, opplever å ha blitt faglig flinkere etter innføringen av iPad. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | PED511 | nb_NO |
dc.title | Bruk av iPad i tilpasset opplæring : en flermetodestudie av ungdomsskoleelevers erfaringer og synspunkter med bruk av iPad som verktøy i tilpasset opplæring | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | IV, 45 s. | nb_NO |