Prosjektnedbrytning etter Kritisk Linje Metode for Effektiv Fremdriftsstyring i et Kostnadsperspektiv : Et Systemanalytisk Casestudie av Nye Skien VGS
Abstract
Det er et faktum at kostnadsoverskridelser og byggeprosjekt i Norge i altfor stor grad er
synonymt med hverandre. Produktiviteten i byggebransjen har falt siden slutten av 90-tallet,
mens andre store næringer har økt i produktivitet eller holdt seg stabilt. En årsak som ofte går
igjen i evalueringer og diskusjoner rundt slike overskridelser er mangelen på en effektiv og
hensiktsmessig styring av fremdrift. Spesielt ser vi en manglende styring etter logiske
avhengigheter etter kritisk linje metode. På bakgrunn av dette har vi ønsket å se nærmere på
effektiv fremdriftsstyring etter Kritisk Linje Metode (KLM) i et kostnadsperspektiv.
Vi har tatt utgangspunkt i forprosjektet til et nytt skoleprosjekt i Skien for å beskrive
en overordnet prosjektnedbrytningsstruktur. Hensikten med denne strukturen vil være å
tilrettelegg for utarbeidelse av aktivitetsnettverk etter KLM. Dette gir muligheter for å utføre
“strategisk kræsjing” av prosjektets aktiviteter. En slik fremgang i et prosjektet vil gi gode
forutsetninger for effektiv styring av kostnader, tid og ressurs (KTR). I denne avhandlingen
har vi derfor argumentert for at bruken av en prosjektnedbrytning tilpasset KLM med
tilhørende “kræsjing” vil kunne realisere en effektiv fremdriftsstyring. Vår forskning har vært
basert på en kvalitativ case studie i form av en systemanalyse med utarbeidelse av en
overordnet generisk prosjektnedbrytningsmodell. Denne modellen har vi forsøkt å beskrive i
et helhetsperspektiv.
Vi har funnet ut at en slik modell og tilnærming krever en tilstrekkelig detaljering av
prosjektets aktiviteter. Dette bør skje allerede i forprosjektet, som utgjør et vesentlig grunnlag
for prosjektsuksess og overholdelse av budsjett. Her må fagansvarlige til verks. I startfasen
må det planlegges detaljert nok på fagnivå for å kunne styre etter KLM og følgelig da
gjennomføre det vi vil kalle for “strategisk kræsjing”. Gjennom prosjektet behøves hyppige
og tverrfaglige fagmøter på sonenivå for replanlegging, koordinering og håndtering av avvik,
særlig knyttet prosjektets kritiske linje. Samtidig må det etterstrebes en struktur som
synliggjør ansvar og klarhet i alle ledd, noe som forankrer et helhetsperspektiv og bedre flyt i
kommunikasjon.
Description
Masteroppgave økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2016