dc.description.abstract | Er Cloud Computing en gigantisk hype, eller en "silver bullet"? Det har i mange år nå vært snakket høyt og ofte om at Cloud Computing er det nye store innenfor IT. Med sine lokkende karakteristikker som omfatter umiddelbar skalerbarhet, "pay-as-you-go"-betalingsmodell og løfter om null, eller særdeles lite nedetid og vedlikehold, samt at bedriftene alltid vil være på seneste versjon av en gitt programvare, kan man forstå at bedriftsverdenen velger dette alternativet fremfor å ha egne serverrom. Men hva er det bedriftene egentlig legger til grunn når de faktisk skal ta steget fra å drifte sine egne IT-løsninger, til å gå over til en skyløsning og dermed ikke lenger ha bruk for sin egen infrastruktur? Det er nettopp dette vi har sett på i vår masterutredning, hvilke valgsfaktorer en kunde ser på, og legger til grunn når de skal velge leverandør av skytjenester?
For å få til dette har vi brukt en kvalitativ metodikk, med intervjuer av 9 bedrifter. Vi har vært i kontakt med både kunder av skytjenester, men også av leverandører av slike tjenester. Deretter gjennomførte vi en Delphi-undersøkelse i etterkant av intervjuene, der vi sendte undersøkelsen til de samme respondentene som vi hadde under intervjuene.
Ut i fra våre intervjuer kan vi se at det er spesielt èn faktor som bedrifter er mer bevist på enn andre, og det er pris. Dette er den faktoren som blir nevnt flest ganger, og som det legges desidert mest vekt på. Vi fant også ut at bedriftene synes det er viktig at leverandørene følger lovverk og reglement, og at tillit er en viktig faktor når man skal bestemme seg for en leverandør av en skytjeneste. Andre viktige faktorer var standardisering, prosessforbedring, sikkerhet samt at det vil være viktig for kundene å unngå lock-in.
Vi har derimot ikke fokusert på faktoren pris i Delphi-undersøkelsen. Dette er fordi pris er noe bedrifter alltid vil være bevist på fordi enhver bedrifts primære fokus vil være å tjene penger, redusere kostnader eller maksimere profitt. Vi valgte derfor ikke å ta med pris som en valgsfaktor i Delphi-studien. | nb_NO |