Osloskoleflyktningen - Nasjonale prøvers samarbeidsagent : en kvalitativ undersøkelse av skoleledere og læreres samarbeid rundt nasjonale prøver ved to skoler i Aust-Agder
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/193800Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I flere rapporter er det kommet frem at arbeidet med nasjonale prøver synes utfordrende for både
skoleledelse og lærere. Dette er en kvalitativ undersøkelse som ser på; hvordan det samarbeides om
nasjonale prøver ved to forskjellige skoler i Aust Agder. Undersøkelsen er fenomenologisk og bruker
teorier translasjonsteori, sosial bytteteori og skoleutviklingsteori til å belyse empirien. Empirien er
innhentet via semistrukturerte intervjuer og dokumenter. Det kommer frem av undersøkelsen at
arbeidet foregår svært systematisk ved den ene skolen, og er nesten fraværende ved den andre. Videre
kan denne forskjellen i stor grad tilskrives en enkeltpersons (osloskoleflyktning) preferanser til
nasjonale prøver sammen med en god støtte fra det kommunale skolekontor. Oppgaven ønsker å gi økt
forståelse for hvordan det kan samarbeides om nasjonale prøver for å kunne bidra til å gjøre dette samarbeidet mer meningsfylt.
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2013