dc.contributor.author | Linda Velure, Olsen | |
dc.date.accessioned | 2014-04-04T07:13:04Z | |
dc.date.available | 2014-04-04T07:13:04Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/193780 | |
dc.description | Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2013 | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien har vært å få en forståelse av tenkemåter og holdninger til likestilling hos elever som har valgt kjønnstradisjonell yrkesfaglig opplæring på Agder. Dette ønsket jeg å belyse i forbindelse med det er kjent at mange jenter og gutter i Norge velger kjønnstradisjonelle yrker, i tillegg til at Agders omdømme i sammenheng med likestilling har vært relativt omstridt.
Undersøkelsen springer ut ifra et sosialkonstruksjonistisk perspektiv med fokus på hvordan språk konstruerer virkelighet, og i datainnsamlingsprosessen har jeg intervjuet elever fra kjønnstradisjonelle yrkesfag i grupper, med henholdsvis to grupper fra bygda med ei jente- og en guttegruppe, samt to grupper fra byen med ei jente- og en guttegruppe.
I undersøkelsens analysekapitler, kommer det frem hvilke forståelser gruppene har av hva som er mannlig og kvinnelig både i generelle forhold og knyttet til yrker, i tillegg til hvor grensene for hvordan en kan utøve en feminin eller maskulin rolle går. Det siste analysekapittelet i undersøkelsen, setter lys på strukturelle forhold som hvilke forventninger eller forståelser gruppene har av kjønnenes roller i familie og arbeidsliv. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder; University of Agder | nb_NO |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.subject.classification | PED 511 | |
dc.title | Kjønnstradisjonelle valg i yrkesfaglig opplæring : en studie av kjønnsforståelser og holdninger til likestilling hos yrkesfagelever på Agder | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 107 s. | nb_NO |