Kjønnstradisjonelle valg i yrkesfaglig opplæring : en studie av kjønnsforståelser og holdninger til likestilling hos yrkesfagelever på Agder
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å få en forståelse av tenkemåter og holdninger til likestilling hos elever som har valgt kjønnstradisjonell yrkesfaglig opplæring på Agder. Dette ønsket jeg å belyse i forbindelse med det er kjent at mange jenter og gutter i Norge velger kjønnstradisjonelle yrker, i tillegg til at Agders omdømme i sammenheng med likestilling har vært relativt omstridt.
Undersøkelsen springer ut ifra et sosialkonstruksjonistisk perspektiv med fokus på hvordan språk konstruerer virkelighet, og i datainnsamlingsprosessen har jeg intervjuet elever fra kjønnstradisjonelle yrkesfag i grupper, med henholdsvis to grupper fra bygda med ei jente- og en guttegruppe, samt to grupper fra byen med ei jente- og en guttegruppe.
I undersøkelsens analysekapitler, kommer det frem hvilke forståelser gruppene har av hva som er mannlig og kvinnelig både i generelle forhold og knyttet til yrker, i tillegg til hvor grensene for hvordan en kan utøve en feminin eller maskulin rolle går. Det siste analysekapittelet i undersøkelsen, setter lys på strukturelle forhold som hvilke forventninger eller forståelser gruppene har av kjønnenes roller i familie og arbeidsliv.
Description
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2013