dc.contributor.author | Svanhild, Breive | |
dc.date.accessioned | 2014-04-03T11:20:24Z | |
dc.date.available | 2014-04-03T11:20:24Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/193716 | |
dc.description | Masteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2013 | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne studien har tittelen «En matematikklærers bruk av medierende redskaper i undervisning av lengde, areal og volum». Målet med denne studien er å studere hvordan en ungdomsskolelærer formidler matematikk til elever gjennom sin bruk av medierende redskaper og gjennom sin organisering av undervisningen. Målet er derfor også implisitt å si noe om hvordan dette legger til rette for at elevene kan ta mening av det matematiske innholdet som blir presentert i klasserommet.
Studien baserer seg på kvalitativ forskning der jeg har fulgt en ungdomsskoleklasse på åttende trinn og deres lærer gjennom fire skoletimer hvor de arbeider med de matematiske begrepene lengde, areal og volum. Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon som dokumenteres ved hjelp av videopptak.
Resultatene viser at læreren benytter en rekke medierende redskaper i sin undervisning, både fysiske og psykologiske. Fra eksempler ser vi hvordan læreren benytter redskapene i samspill med hverandre, både over tid og i enkeltsituasjoner. Hvordan læreren orkestrerer bruken av redskapene i sin undervisning påvirker elevenes muligheter for å ta mening av det matematiske innholdet. I tillegg ser vi at lærerens orkestrering av redskaper avhenger av den sosiale konteksten i klasserommet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder; University of Agder | nb_NO |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410::Anvendt matematikk: 413 | nb_NO |
dc.subject.classification | MA 502 | |
dc.title | En matematikklærers bruk av medierende redskaper i undervisning av lengde, areal og volum | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 117 s. | nb_NO |