Blar i Scientific Publications in Education på tittel
Viser treff 47-66 av 178
-
Fagenes krav og lovens bokstav : en kvantitativ undersøkelse av prøvenemndene på Agder
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Prøvenemndene har ansvaret for kvaliteten på lærlingens fag- og svenneprøve. De spiller dermed en meget viktig rolle i norsk utdanningssystem og yrkesliv. Det foreligger likevel lite forskningsbasert kunnskap om prøvenemndenes ... -
Familien og felleskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Focus Group Discussions - Teaching Staff
(Chapter; Peer reviewed, 2022) -
Forholdet mellom stat og kommune i styring av norsk utdanningspolitikk 1970 -2008
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Denne artikkelen er skrevet ut fra en antakelse om at norsk utdanningsforvaltningetter 1990 illustrerer forsøk på å styrke den statlige forvaltninginnen et desentralisert system. Ikke minst er dette tydelig ved at nasjonal ... -
”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag
(Journal article; Peer reviewed, 2021)I 2020 trådte det nye læreplanverket, Kunnskapsløftet 2020, i kraft i norsk skole. I artikkelen har vi valgt samfunnsfaget i ungdomsskolen som eksempelstudium. Vi presenterer en detaljert, empirinær analyse av forholdet ... -
Forskning på bredden av vetenskapsområdet
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Hensikten med artikkelen er å diskutere behov og utfordringer med forskning på bredden innen et fagpedagogisk område. Artikkelen setter søkelyset på forskning innen sløydvitenskap som er et akademisk fag innen det pedagogiske ... -
Forskningsbasert undervising som evidensbasert praksis?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen problematiserer begrepet ”forskningsbasert undervisning” og understreker at høyere utdanninger ved siden av å være basert på forskning også må trekke veksler på erfaringskunnskap. Med bakgrunn i evidensdebatten ... -
Forståelsen av lærerutdannerrollen blant skolebaserte lærerutdannere i Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi praksislæreres forståelse av sin rolle som lærerutdannere. Denne kvalitative studien er basert på analysen av 104 refleksjonsnotater fra praksislærere ved fem lærerutdanningsskoler i Norge. ... -
Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Fostering Pupils’ Deep Learning and Motivation in the Norwegian Context: A Study of Pupils’ Perceptions of Mathematics Instruction and the Link to Their Learning Outcomes
(Chapter, 2023)Recent international research has highlighted deep learning as an essential prerequisite for pupils to meet the global challenges of the future. This focus has drawn attention to Norwegian challenges, indicating that ... -
Fra teori til praksis - med Levende Historie. Erfaringer fra et tverrfaglig prosjekt som kobler sammen fag og praktisk-estetiske virkemidler i lærerstudenters øvingspraksis
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Målet med studien var å undersøke om bruk av praktisk-estetiske virkemidler i et felles prosjekt mellom ulike fag i lærerutdanningens øvingspraksis kunne bidra til å knytte teori og praksis nærmere hverandre for lærerstudenter. ... -
Framework and operationalisation challenges for quantitative comparative research in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
“Fuelling” cognitive judgments: Worry as a mediator between risk perceptions and intentions to quit smoking
(Journal article; Peer reviewed, 2012)The aim of the present study was to assess the importance of cognitive and affective risk perceptions along with measures of self-prediction of future smoking status and confidence in one’s ability to quit on intentions ... -
Gården som arena for tilpasset opplæring: Erfaringer med gård–skole-tilbud i et inkluderingsperspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Tilpasset opplæring på gårdsbruk én eller flere dager i uken er et tilbud til enkelte elever på ungdomstrinnet som har vansker med å nyttiggjøre seg ordinær opplæring i klassen. I lys av teori om inkludering har vi undersøkt ... -
Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage
(Peer reviewed; Journal article, 2023)There is an increasing trend of 1:1 coverage of tablets in schools in Scandinavia. Several studies have reported on pedagogical possibilities and challenges, but less is reported about how this change is perceived and ... -
Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen analyserer vi grunnskolelærerstudenters respons på en eBok-basert undervisningsform i matematikk. Denne eBoka besto av oppgaver med både skriftlige og videobaserte løsningsforslag. Oppgavene ble hentet ... -
Gudommelig gymnastikk – kroppslighetens plass i Rudolf Steiners pedagogiske tenkning
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Helping children in bullying situations: The role of intersubjective understanding and co-regulation
(Peer reviewed; Journal article, 2020)